Ucapan salam

Survey

Take our Online Survey

Renung-renunglah setiap hari

kata-kata hikmah agama

PENTING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.
Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada pengunjung kerana telah sudi membaca artikel yang saya post di blog yang penuh dengan ilmu agama.

Saya akan post beberapa artikel bertemakan haji & umrah termasuklah ibadah sempena hari raya korban..... Selamat hari raya aidiladha.....
Di bawah ini merupakan artikel mengenainya:

Bahagian 1- Puasa hari Arafah
Bahagian 2-Pengenalan Hari Raya Aidiladha
Bahagian 3-Panduan melaksanakan solat sunat hari raya korban
Bahagian 4-Sembelihan korban bukan sekadar ibadah
Bahagian 5-Ucapan hari raya korban & nasihat

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

pengumuman

Sempena bulan Ramadhan yang akan kita jalani pada hari lusa, insya-Allah, saya ingin ucapkan selamat menyambut dan menjalani ibadah bulan Ramadhan kepada seluruh umat Islam di dunia. Perbanyakkanlah amal ibadat berlipat ganda dan jalani ibadah puasa mengikut cara yang telah Rasullulah SAW ajarkan. Insya-Allah, saya akan menulis tazkirah ramadhan tetapi artikel ini hanya post pada setiap tiga hari seminggu (Jumaat, Sabtu & Ahad) setiap minggu dan tidak lupa juga post perkembangan saya terkini di PERMATApintar. Saya rasa ada dalam 11 kali saya akan post tazkirah ramadhan. Beberapa hari menjelang hari raya, saya akan post 3 kali mengenai ucapan saya dan artikel hari raya aidilfitri. Jangan lupa untuk mengikuti tazkirah saya walaupun 5 minit sahaja. Kunjungilah blog saya.

Tazkirah ramadhan

Artikel Hari Raya Aidilfitri

Blog lain

Blog lain

Peringatan!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.

Video kiamat lebih dahsyat tetapi realitinya ia adalah gambaran sebenar & lebih dahsyat(4x) daripada video itu...... Semoga kita menginsafi kehidupan.......





'Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun'

(Sabda Rasulullah SAW)
Inilah anugerah yang saya dapat(top 100 ahli blog terbaik)....
Maka sebab itulah saya mahu pengunjung supaya datang ke blog saya yang penuh dengan informasi agama....



Carian pintas artikel agama anda

Peta Pengunjung

210

11 Ogos 2009

Hebatkan promosi bagi jayakan tilawah

PADA hari perasmian Tilawah al-Quran Peringkat Antarabangsa kali ke-51 di Dewan Merdeka Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur baru-baru ini, bolehlah diistilahkan, ramai peserta daripada penonton!

Tidak ada pemandangan di mana umat Islam datang berduyun-duyun, bersama-sama ahli keluarga, sanak saudara berpakaian sopan berwarna warni bagi memeriahkan acara yang setahun sekali ini.

"Jangan prasangka buruk, mungkin mereka lebih selesa dengan hanya menonton di televisyen di rumah sambil boleh makan dan minum atau baring," kata rakan setugas, Saifulizam Mohamad.

"Mungkin juga," kata penulis separuh berbisik sambil meninjau bangku-bangku yang masih banyak kosong di dewan itu.

Begitupun apabila penghormatan diberikan kepada Malaysia bagi menganjurkan acara yang sebegini hebat, malangnya kita tidak menganggapnya sebagai satu nikmat.

Sedangkan itulah antara kelebihan besar menjadi umat Islam di negara ini yang tidak mungkin dijumpai di negara-negara lain.

Kemudian tidak kurang yang menempelak. Kononnya hairan, jika ada acara konsert hiburan oleh artis terkenal, ramai pula yang berduyun-duyun menyaksikan artis kesayangan mereka itu.

"Sedangkan konsert itu berbayar, dengan harga-harga tiket yang lumayan nilainya. Sedangkan tilawah- masuk adalah percuma!
"Percuma sahaja, jika kita tidak beramai-ramai pergi menontonnya," ujar seorang teman.

Tilawah al-Quran Peringkat Antarabangsa yang dahulunya begitu popular dipanggil Musabaqah (Kecuali Johor menggunakan istilah Majlis Ujian al-Quran peringkat daerah dan negeri) ini sebenarnya perlu diberi sentuhan dan nafas baru!

Ini bagi menarik minat lebih ramai hadirin terutamanya golongan muda mengikuti dan menghayati acara yang amat signifikan dengan umat Islam itu.

Namun ini tidak bermaksud terdapat banyak cacat cela sepanjang 51 tahun ia pernah dianjurkan di Malaysia. Malah kita patut sangat berterima kasih kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) yang setiap tahun bertungkus lumus menjayakannya.

Cuma ruang-ruang penambahbaikan sentiasa ada bagi menjadikan yang buruk menjadi cantik, yang cantik semakin cantik.

Malah tinjauan rambang yang dibuat, ramai yang bersetuju supaya Tilawah al-Quran Peringkat Antarabangsa wajar menerima suntikan baru terutama dari aspek promosi, penganjuran, pengisian dan pelbagai lagi.

Seorang penonton, Muniruddin Abdullah berkata, baru-baru ini kerajaan meminta semua pihak terutamanya media penyiaran swasta, membantu media milik kerajaan membuat promosi besar-besaran untuk sambutan Hari Kemerdekaan Malaysia yang ke-52 pada 31 Ogos ini.

"Jadi mengapa tidak, perkara yang sama perlu dilakukan terhadap Majlis Tilawah al-Quran Peringkat Antarabangsa ini.

Kita mahu semua media memainkan peranan mereka supaya mempromosi mengenai Tilawah ini dengan lebih kerap, lebih kreatif dan menarik bagi lebih ramai umat Islam memenuhi bangku-bangku penonton di Dewan Merdeka, PWTC itu," katanya yang bertugas sebagai guru agama.

Beliau yang mengajar di Sekolah Kebangsaan di Banting Kuala Langat, Selangor, berkata, promosi juga perlu melewati sempadan geografi ke seluruh dunia.

Ia bertujuan menarik minat umat Islam di negara lain turut hadir beramai-ramai ke Malaysia menyaksikan acara ini. Selain itu, kehadiran mereka juga boleh menyemarakkan lagi industri pelancongan negara.

"Kehadiran mereka juga sebenarnya sebagai tanda sokongan terhadap para peserta yang mewakili negara masing-masing.

"Ini menjadikan majlis bertambah meriah dengan semangat sokongan padu para penyokong sepanjang majlis ini berlangsung," katanya.

Menurut Muniruddin, sepanjang melanjutkan pelajaran di Universiti Al Baiyt Jordan (1995-2001) beliau tidak pernah mendengar promosi majlis itu di Jordan.

"Sudah tentu rata-rata umat Islam di negara itu tidak tahu mengenai tilawah ini sedangkan saya yakin jika ada promosi, ramai yang akan mengunjungi Malaysia kerana mereka mampu berbuat demikian demi Islam," kata beliau.

Sebagai guru, beliau juga berharap Kementerian Pelajaran menggalakkan pihak sekolah membenarkan murid dan pelajar mereka menghadiri majlis tilawah.

"Ia bukan sahaja sebagai satu pendedahan, tetapi pendidikan secara holistik mungkin boleh bermula dengan menyaksikan tilawah ini," jelas Muniruddin.

Sementara itu, tinjauan di tingkat bawah PWTC iaitu di ruang Legar Putra, Bazar Tilawah yang diadakan sempena tilawah adalah satu lagi perkara menarik untuk kita perkatakan.

Bazar tersebut tidaklah sehangat setiap kali diadakan Perhimpunan Agung UMNO dan sebagainya. Sambutan ada, namun perlu juga diberi suntikan baru.

Sebabnya, dikatakan masih ramai yang tidak tahu, pelbagai barangan umat Islam ada dijual sepanjang berlangsungnya tilawah.

Perkara ini, diakui sendiri oleh wakil Syarikat Etiqa Takaful, Nurul Ain Md. Roslin.

"Promosi terlalu kurang. Ramai yang tidak tahu di samping majlis tilawah, di sini terdapat pelbagai barangan jualan kepada para pengunjung.

"Akibatnya seperti yang kita dapat lihat sekarang, masih tidak ramai yang berkunjung walaupun tilawah akan bermula beberapa jam sahaja lagi," katanya.

Untuk pengetahuan, di Bazar ini, antara yang menarik perhatian apabila Hospital Pakar Al Islam, yang dahulunya dikenali Pusat Perubatan Kampung Baru (KBMC) tidak sahaja mempamerkan mengenai perkhidmatan yang ditawarkan oleh hospital itu.

Sebaliknya, para pengunjung juga boleh membuat pemeriksaan kesihatan di situ termasuk ujian tekanan darah dan sebagainya yang dilakukan oleh jururawat-jururawat hospital itu sendiri.
Perhatian juga tertarik kepada apabila galeri seni terkenal, R A Fine Arts, turut mengadakan pameran yang sangat bertepatan dengan majlis tilawah yang berlangsung.

Ia membuka peluang untuk pengunjung menikmati keindahan kaligrafi jawi atau khat oleh para artis atau pelukis terkenal seperti Mohammed Yusuf Abu Bakar, Abdul Wafaf Abdul Ghani dan ramai lagi. Sekali gus membuktikan tulisan khat juga mampu menjadi satu ekspresi seni yang tersendiri dengan nilai-nilai estetika yang tinggi.

Begitu juga dengan produk yang dikeluarkan oleh Syarikat Cipta Edar DHO Sdn. Bhd. Hasil produknya cantik, buatannya halus berkualiti dan semestinya wajib dimiliki oleh umat Islam di negara ini. Apakah produk tersebut?

Mungkin sempat anda melihatnya sendiri di Bazar Tilawah dan mesti bawa pulang kerana sebagai pemberian hadiah atau cenderamata, merupakan satu idea yang sangat menarik!
Namun pengunjung tidak melepaskan peluang melihat sendiri pedang-pedang terhunus milik para sahabat besar Rasulullah SAW yang dipamerkan dalam peti-peti kaca di Bazar itu.
Ini termasuklah pedang milik Khalid Ibnu Khuwailid dan Saidina Uthman bin Affan.

Sayangnya, hanya artifak pedang-pedang itu sahaja yang terpamer daripada ribuan pelbagai khazanah lama Islam yang ada!

Pelajar pusat pengajian tinggi, Ku Zahirah Ku Mohd. Zalai, 19, berkata, majlis tilawah seperti ini perlukan promosi yang lebih meluas termasuk kain rentang dan banting di sekitar bandar raya Kuala Lumpur.

"Saya berharap di masa akan datang, Majlis ini umpama satu pesta, iaitu Festival al-Quran. Hari kita meraikan kalam-kalam Allah dalam suasana yang lebih meriah.

"Ini termasuklah demonstrasi dan pertandingan tulisan khat, pesta buku-buku Islam, kuiz al-Quran yang menawarkan hadiah yang menarik dan lumayan termasuk pakej umrah dan haji dan tentu sekali, lebih banyak pameran bahan-bahan sejarah yang berkaitan al-Quran dan Islam itu sendiri," katanya.

Rakannya, Siti Najwa Zailani 19, berharap pihak penganjur akan menyediakan pameran sejarah mengenai Majlis Tilawah al-Quran Antarabangsa ini sendiri yang diadakan sejak tahun 1961 lagi.
"Saya suka membaca mengenai biodata-biodata johan qari dan qariah serta melihat gambar-gambar astaka tilawah ini sejak mula diadakan sehingga di hari ini," katanya.
Siti Zubaidah Salleh 41, pula menaruh harapan agar majlis seperti ini dapat dimeriahkan lagi dengan mengundang penyanyi solo dan kumpulan-kumpulan nasyid yang popular dari luar negara.

"Ini termasuklah penyanyi seperti Sami Yusuf, Dawud Wharnsby Ali dan Zain Bikha yang cukup popular di negara Barat" katanya.

Bagaimanapun, mungkin kurang tepat untuk kita mengatakan Majlis Tilawah al-Quran Antarabangsa tidak mendapat tempat di hati umat Islam di negara ini. Sebabnya, kejayaan menganjurkannya saban tahun menunjukkan majlis itu berjaya menarik kunjungan umat Islam.

Apatah lagi dengan jumlah qari dan qariah yang bertambah setiap tahun. Sesungguhnya majlis itu umpama satu ibadah yang bersifat fardu kifayah jika kita lihat dari aspek hukumnya.
Namun setiap tahun perlu menyaksikan perubahan, tidak setakat perubahan dari aspek pembinaan astaka, tetapi mungkin lebih dari itu!

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Nama Asmaul-Husna Allah