Ucapan salam

Survey

Take our Online Survey

Renung-renunglah setiap hari

kata-kata hikmah agama

PENTING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.
Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada pengunjung kerana telah sudi membaca artikel yang saya post di blog yang penuh dengan ilmu agama.

Saya akan post beberapa artikel bertemakan haji & umrah termasuklah ibadah sempena hari raya korban..... Selamat hari raya aidiladha.....
Di bawah ini merupakan artikel mengenainya:

Bahagian 1- Puasa hari Arafah
Bahagian 2-Pengenalan Hari Raya Aidiladha
Bahagian 3-Panduan melaksanakan solat sunat hari raya korban
Bahagian 4-Sembelihan korban bukan sekadar ibadah
Bahagian 5-Ucapan hari raya korban & nasihat

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

pengumuman

Sempena bulan Ramadhan yang akan kita jalani pada hari lusa, insya-Allah, saya ingin ucapkan selamat menyambut dan menjalani ibadah bulan Ramadhan kepada seluruh umat Islam di dunia. Perbanyakkanlah amal ibadat berlipat ganda dan jalani ibadah puasa mengikut cara yang telah Rasullulah SAW ajarkan. Insya-Allah, saya akan menulis tazkirah ramadhan tetapi artikel ini hanya post pada setiap tiga hari seminggu (Jumaat, Sabtu & Ahad) setiap minggu dan tidak lupa juga post perkembangan saya terkini di PERMATApintar. Saya rasa ada dalam 11 kali saya akan post tazkirah ramadhan. Beberapa hari menjelang hari raya, saya akan post 3 kali mengenai ucapan saya dan artikel hari raya aidilfitri. Jangan lupa untuk mengikuti tazkirah saya walaupun 5 minit sahaja. Kunjungilah blog saya.

Tazkirah ramadhan

Artikel Hari Raya Aidilfitri

Blog lain

Blog lain

Peringatan!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.

Video kiamat lebih dahsyat tetapi realitinya ia adalah gambaran sebenar & lebih dahsyat(4x) daripada video itu...... Semoga kita menginsafi kehidupan.......





'Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun'

(Sabda Rasulullah SAW)
Inilah anugerah yang saya dapat(top 100 ahli blog terbaik)....
Maka sebab itulah saya mahu pengunjung supaya datang ke blog saya yang penuh dengan informasi agama....



Carian pintas artikel agama anda

Peta Pengunjung

210

31 Disember 2009

Selamat Tahun Baru 1Malaysia 2010

ESOK Jumaat kita akan menyambut Tahun Baru 2010. Meninggalkan tahun 2009 yang penuh dengan pelbagai warna-warni kehidupan. Warna-warni yang menandakan Malaysia semakin matang hari demi hari. Proses penambahbaikan berlaku setiap saat. Proses percubaan dan kesilapan berlaku saban masa.
Proses keresahan dan keceriaan bersilih ganti.
Mulai esok juga Malaysia akan memasuki usia 53 tahun. Baru 53 tahun dan belum masuk usia pencen lagi. Satu proses demokrasi yang meningkat matang, walaupun belum cukup untuk dikatakan matang.
Senario Malaysia cukup hebat baik dari segi politik, hubungan kaum, ekonomi, sosial, budaya dan agama. Ia berlaku dan berlalu tanpa kita sedari. Sama ada kita sendiri, pentadbir kita, orang politik kita, kerajaan kita belajar daripada peristiwa-peristiwa itu atau tidak, sama-samalah kita tanya diri sendiri.
Apakah kita mudah lupa? Apakah kita belajar daripada krisis dan konflik yang berlaku? Itu semua adalah proses bangun, jalan dan jatuh yang akan berlaku berulang-ulang kali sebelum kita boleh berlari. Proses demokrasi yang sama turut dilalui oleh negara-negara besar dan maju lain seperti Amerika Syarikat dan lain-lain sebelum mereka benar-benar matang.
Begitulah juga proses pendemokrasian kita. Malaysia sedang berada dalam proses jatuh bangun itu. Kita tidak boleh lagi berlari. Hubungan kaum masih lagi menjadi topik perbincangan sehingga ke hari ini. Begitu juga dengan proses-proses lain. Masyarakat kita masih lagi hidup dalam faktor kebimbangan dan keresahan. Isu territorial dan supremacy (hak kawasan dan ketuanan) masih lagi menjadi isu. Ia bukan sahaja berlaku dalam konteks Melayu, tapi juga Cina, India, Orang Asli, Penan, Siam dan peribumi lain.
Jangan kata isu ketuanan hanya melibatkan ketuanan Melayu sahaja, tapi ia juga melibatkan kaum-kaum lain. Jika tidak, tidak timbullah tentangan apabila istilah ketuanan Melayu dibangkitkan. Bangsa lain juga mahu ketuanan mereka diiktiraf.
Rakyat kita masih lagi berasa tidak selamat walaupun kita telah memiliki kad pengenalan warganegara tanah air ini. Mengapa jadi begini? Apakah kerana politik kita disempitkan? Atau sengaja kita mewujudkan senario ini bagi memberi peluang untuk kita bermain politik?
Pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak nampaknya telah nampak kepada perkembangan itu. Proses pemulihan (percubaan dan kesilapan?) sedang dilakukan apabila beliau memperkenalkan gagasan 1Malaysia yang mulai berhasil.
1Malaysia amat ditakuti oleh pihak lawan apabila rakyat pelbagai kaum sudah menyedari (semula) bahawa mereka perlu bersatu.
Orang Cina yang memiliki kekayaan ekonomi dan bergantung kepada kestabilan negara untuk terus maju bersetuju dengan konsep itu; kaum India yang menganggap mereka masih ketinggalan juga akur dengannya; dan kaum bumiputera (yang terdiri daripada kaum Melayu dan kaum-kaum peribumi lain) perlu menerima konsep itu demi survival mereka.
Ia adalah satu gagasan yang pernah dilakukan sekitar 70-an dulu apabila laungan muhibah dan perpaduan serta slogan Bahasa Jiwa Bangsa telah berjaya membentuk satu generasi Malaysia yang bersatu-padu.
Jika pentadbiran Najib berjaya menggembleng dan memperkukuh lagi konsep ini, kita pasti kerajaan ini akan terus kukuh dan pembangkang akan hilang punca. Mereka sebenarnya amat bimbang dengan kejayaan konsep itu.
Ramai pandangan mengatakan konsep itu terlalu dinamik, walaupun pada mulanya ramai yang agak menentang dengannya tapi kini mereka secara terang-terangan mengatakan ia adalah satu konsep bijak. Menteri Mentor Singapura, Lee Kuan Yew dalam satu jamuan teh dengan para editor akhbar di Kuala Lumpur tidak lama dulu pun pernah membangkitkan soal 1Malaysia. Mengapa beliau membangkitkannya, jika bukan kerana gagasan itu akan menjadikan kerajaan ini semakin kuat?
Pakatan pembangkang yang turut berasa tergugat dengan gagasan 1Malaysia itu terpaksa mengadakan satu konvensyen baru-baru ini bagi membentuk satu pakatan ala Perikatan, yang belum diberi nama lagi, bagi mengembalikan keyakinan penyokongnya. Namun, seperti yang saya katakan proses kematangan amat penting bagi menentukan proses pendemokrasian itu terlaksana.
Bukan mudah untuk Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang dan Hadi Awang mahu membentuk perikatan seumpama itu dalam erti kata sebenar. Perikatan Barisan Nasional mengambil masa separuh abad untuk membentuk acuan Malaysia seperti hari ini, walaupun adunannya masih belum cukup masak lagi.
Akhir sekali, marilah kita rakyat Malaysia menyokong gagasan 1Malaysia itu. Tiada masa lagi bagi kita berpecah-belah. Kita harus membentuk 1Malaysia yang mantap bagi meneroka tahun-tahun mendatang dengan lebih mencabar.
Sebagai insan yang membesar, bersekolah, bermain dan tinggal dalam satu suasana muhibah pakcik, nyonya dan aci, marilah kita kembalikan semula kegemilangan itu.
Selamat Tahun Baru 1Malaysia 2010!

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Nama Asmaul-Husna Allah