Ucapan salam

Survey

Take our Online Survey

Renung-renunglah setiap hari

kata-kata hikmah agama

PENTING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.
Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada pengunjung kerana telah sudi membaca artikel yang saya post di blog yang penuh dengan ilmu agama.

Saya akan post beberapa artikel bertemakan haji & umrah termasuklah ibadah sempena hari raya korban..... Selamat hari raya aidiladha.....
Di bawah ini merupakan artikel mengenainya:

Bahagian 1- Puasa hari Arafah
Bahagian 2-Pengenalan Hari Raya Aidiladha
Bahagian 3-Panduan melaksanakan solat sunat hari raya korban
Bahagian 4-Sembelihan korban bukan sekadar ibadah
Bahagian 5-Ucapan hari raya korban & nasihat

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

pengumuman

Sempena bulan Ramadhan yang akan kita jalani pada hari lusa, insya-Allah, saya ingin ucapkan selamat menyambut dan menjalani ibadah bulan Ramadhan kepada seluruh umat Islam di dunia. Perbanyakkanlah amal ibadat berlipat ganda dan jalani ibadah puasa mengikut cara yang telah Rasullulah SAW ajarkan. Insya-Allah, saya akan menulis tazkirah ramadhan tetapi artikel ini hanya post pada setiap tiga hari seminggu (Jumaat, Sabtu & Ahad) setiap minggu dan tidak lupa juga post perkembangan saya terkini di PERMATApintar. Saya rasa ada dalam 11 kali saya akan post tazkirah ramadhan. Beberapa hari menjelang hari raya, saya akan post 3 kali mengenai ucapan saya dan artikel hari raya aidilfitri. Jangan lupa untuk mengikuti tazkirah saya walaupun 5 minit sahaja. Kunjungilah blog saya.

Tazkirah ramadhan

Artikel Hari Raya Aidilfitri

Blog lain

Blog lain

Peringatan!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.

Video kiamat lebih dahsyat tetapi realitinya ia adalah gambaran sebenar & lebih dahsyat(4x) daripada video itu...... Semoga kita menginsafi kehidupan.......





'Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun'

(Sabda Rasulullah SAW)
Inilah anugerah yang saya dapat(top 100 ahli blog terbaik)....
Maka sebab itulah saya mahu pengunjung supaya datang ke blog saya yang penuh dengan informasi agama....



Carian pintas artikel agama anda

Peta Pengunjung

210

10 Januari 2010

Asrama, kini rumah keduaku


rakan-rakan merupakan pengganti adik-beradik bagi berkongsi suka dan duka. - Gambar hiasan

Semester persekolahan telah pun bermula. Bagi yang mendapat keputusan cemerlang dalam Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), Peperiksaan Menengah Rendah (PMR) dan ditawarkan memasuki sekolah berasrama, sudah pasti kini asrama menjadi rumah kedua dan rakan-rakan menjadi ahli keluarga serta warden asrama dan guru pengganti ibu bapa. Kehidupan di asrama walaupun ada cabarannya namun ia sebenarnya mengajar diri kita untuk berdikari dan berdisiplin tinggi. Disiplin dan peraturan ketat di asrama mampu membentuk perwatakan dan keperibadian seseorang supaya menjadi manusia berguna dan bersemangat waja.
Memang tidak mudah mengharungi kehidupan tinggal di asrama terutama bagi yang tidak pernah berpisah dengan keluarga, kerana di asrama semuanya dilakukan sendiri.
Berbeza di rumah mungkin segala-galanya disediakan ibu bapa, tetapi di asrama, semua perlu mencuci pakaian dan mengemaskan bilik tidur sendiri.
Selain itu, mereka juga perlu menjalankan aktiviti rutin termasuk membersihkan tandas dan kawasan asrama, serta aktiviti lain untuk kebaikan diri, asrama dan sekolah.
Justeru, ketabahan dan pengorbanan amat penting diutamakan bagi menjamin kejayaan pelajar tinggal di asrama.
Di sini terdapat beberapa tip berguna bagaimana untuk menguruskan kehidupan apabila tinggal di asrama.
Positifkan diri
Tinggal di asrama merupakan momen-momen indah yang pasti dikenang sampai bila-bila, tambahan pula semangat kekeluargaan yang dipupuk semasa tinggal di asrama membuatkan ia seperti sebuah keluarga besar yang harmoni.
Malah tinggal di asrama juga sebenarnya memberi peluang untuk kita mengenal diri kita dengan lebih dekat .
Pertama kali bermalam di asrama mungkin memberi kelainan kepada diri kita, tambahan pula terpaksa tidur berlainan di tempat sendiri.
Namun, cuba positifkan diri bahawa tinggal di asrama banyak memberi kebaikan daripada keburukan serta mampu mematangkan diri kita.
Jika terpaksa berkongsi bilik asrama dengan orang lain yang tidak dikenali cuba terapkan perasaan menghormati kepada rakan sebilik.
Hormati rakan sebilik walaupun kita baru kita mengenali dirinya.
Pengurusan wang
Sementara itu, perkara utama yang perlu diberi perhatian ialah pengurusan wang. Jika sebelum ini kita hanya diberikan wang poket untuk membeli makanan semasa waktu rehat tetapi apabila tinggal di asrama mungkin kesemuanya harus diuruskan sendiri.
Bermula dengan membeli keperluan diri sehinggalah membeli makanan dan juga membeli pakaian.
Harus diberikan peringatan, amalkan tabiat berjimat cermat, beli perkara yang penting dan di perlukan sahaja.
Jangan boros dengan membeli benda-benda yang tidak berguna selain itu, keadaan itu hanya memberi impak yang negatif pada diri sendiri.
Amalkan satu tabiat menyelamatkan wang anda daripada perkara-perkara tidak penting serta tetapkan jumlah setiap bulan wang supaya anda dapat membina satu jaring keselamatan untuk sebarang kecemasan.
Selain itu, amalkan juga sifat menabung untuk diri sendiri, biarpun dengan jumlah sedikit tapi ia sangat berguna apabila waktu kecemasan.
Jalinan hubungan
Tinggal di asrama sebenar memberi peluang untuk kita menambah kenalan dan membina hubungan sehingga ke akhir hayat kita.
Oleh itu, kutiplah pengalaman sebanyak mungkin semasa berada di asrama.
Jadikan kawan-kawan di asrama seperti adik-beradik, kongsikan bersama-sama suka dan duka.
Oleh itu, terapkan perasaan kasih sayang dan saling hormat antara satu sama lain.
Malah tidak salah jika ada yang menegur kekurangan diri, tetapi tegur secara berhati-hati jangan sampai rakan terasa dengan diri kita.
Siapkan kerja-kerja sekolah
Tinggal di asrama ada pahit dan manisnya, namun keseronokan tinggal di asrama pasti menjadi momen-momen indah yang diingati sampai bila-bila.
Jika anda diberikan kerja-kerja sekolah, teruskan menyiapkan jangan amalkan sikap lewa dan melengah-lengahkan kerja kerana memberi tekanan kepada diri sendiri.
Pupuk semangat sukakan membaca supaya dapat mempertingkatkan diri dalam pelajaran
Buat perancangan semasa belajar dan beri tumpuan sepenuhnya semasa waktu belajar.
Jadikan rakan-rakan rapat sebagai pesaing utama untuk berlumba-lumba dalam mendapat tempat terbaik semasa di kelas.
Amalkan pelajar berkumpulan serta berkongsi pendapat bersama rakan-rakan di asrama.
Pandai membahagikan masa
Sama ada anda aktif atau tidak semasa di asrama, pastikan anda tahu membahagi-bahagikan masa supaya keadaan tidak menjadi kelam kabut.
Berikan masa untuk membuat kerja-kerja rutin di di bilik asrama seperti membasuh baju dan mengemaskan bilik.
Biarpun sesibuk mana tapi amalkan kebersihan diri supaya bilik asrama sentiasa kelihatan bersih dan terurus.
Sememangnya tinggalkan asrama mempunyai keseronokan tersendiri walaupun pada awalnya kurang menyenangkan.
Namun terapkan pada diri sendiri supaya dapat mengimbangi antara waktu belajar dan juga bersosial.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Nama Asmaul-Husna Allah