Ucapan salam

Survey

Take our Online Survey

Renung-renunglah setiap hari

kata-kata hikmah agama

PENTING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.
Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada pengunjung kerana telah sudi membaca artikel yang saya post di blog yang penuh dengan ilmu agama.

Saya akan post beberapa artikel bertemakan haji & umrah termasuklah ibadah sempena hari raya korban..... Selamat hari raya aidiladha.....
Di bawah ini merupakan artikel mengenainya:

Bahagian 1- Puasa hari Arafah
Bahagian 2-Pengenalan Hari Raya Aidiladha
Bahagian 3-Panduan melaksanakan solat sunat hari raya korban
Bahagian 4-Sembelihan korban bukan sekadar ibadah
Bahagian 5-Ucapan hari raya korban & nasihat

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

pengumuman

Sempena bulan Ramadhan yang akan kita jalani pada hari lusa, insya-Allah, saya ingin ucapkan selamat menyambut dan menjalani ibadah bulan Ramadhan kepada seluruh umat Islam di dunia. Perbanyakkanlah amal ibadat berlipat ganda dan jalani ibadah puasa mengikut cara yang telah Rasullulah SAW ajarkan. Insya-Allah, saya akan menulis tazkirah ramadhan tetapi artikel ini hanya post pada setiap tiga hari seminggu (Jumaat, Sabtu & Ahad) setiap minggu dan tidak lupa juga post perkembangan saya terkini di PERMATApintar. Saya rasa ada dalam 11 kali saya akan post tazkirah ramadhan. Beberapa hari menjelang hari raya, saya akan post 3 kali mengenai ucapan saya dan artikel hari raya aidilfitri. Jangan lupa untuk mengikuti tazkirah saya walaupun 5 minit sahaja. Kunjungilah blog saya.

Tazkirah ramadhan

Artikel Hari Raya Aidilfitri

Blog lain

Blog lain

Peringatan!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.

Video kiamat lebih dahsyat tetapi realitinya ia adalah gambaran sebenar & lebih dahsyat(4x) daripada video itu...... Semoga kita menginsafi kehidupan.......





'Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun'

(Sabda Rasulullah SAW)
Inilah anugerah yang saya dapat(top 100 ahli blog terbaik)....
Maka sebab itulah saya mahu pengunjung supaya datang ke blog saya yang penuh dengan informasi agama....



Carian pintas artikel agama anda

Peta Pengunjung

210

31 Januari 2010

Benci tapi minat Barat terhadap Islam

ISLAM dan segala yang berkaitan dengan perkembangannya kerap menjadi bahan pelbagai buku, majalah, akhbar dan dokumentari televisyen dewasa ini. Ada yang ditulis oleh warga Islam dan juga oleh bukan Islam.
Antaranya ialah siri televisyen BBC London Islam: Empire of Faith (2001) mengenai bilangan umat Islam telah meningkat hingga satu bilion dan ”bakal menjadi agama paling terbesar sekali dalam dunia”.
Lantas dicatat pada bahagian pertama: “Malah di Amerika Syarikat, Islam adalah agama paling cepat berkembang dan pada ketika ini lebih ramai warga Islam Amerika (lebih empat juta) dari penganut Episcopalians”.
Di negara-negara lain pula bilangan warga Islam paling ramai ialah di Indonesia, Bangladesh, Pakistan dan India. “Bilangan Islam di Indonesia saja (195 juta) adalah lebih ramai dari jumlah besar di Mesir, Syria, Arab Saudi, Iraq dan Iran”. (Bilangan penduduk Indonesia kini tahun 2010 ialah 230 juta).
Lalu disebut mengenai laskar-laskar Mongol pada abad ke-13 menyerang Asia Barat dan akhirnya mereka memeluk agama Islam.
Seterusnya dicatat: “Bagi orang Islam seruan azan untuk menunaikan sembahyang membezakannya dari agama yang menggunakan tiupan shofar bagi orang Yahudi dan bagi orang Kristian pula loceng digunakan. Orang pertama sekali menyampaikan azan ialah Bilal, hamba abdi dari Habshah, antara yang mula-mula sekali masuk Islam. Kedudukan Bilal penting kerana dari mula lagi Islam menerima siapa saja dari segala bangsa”.
Di samping BBC London ialah majalah Asia Views, terbitan bersama beberapa pihak di Malaysia, Indonesia, Filipina dan Thailand antara lainnya. Dalam terbitan bulan Januari 2010 ialah mengajukan pertanyaan: “Apakah Islam telah berubah di Tenggara Asia?”
Rencana pengarang majalah itu menyiarkan laporan dari Tempo, Jakarta: “Menurut Jabatan Hal-Ehwal Agama, terdapat kini 21,000 pesantren di seluruh Indonesia yang mengajar hampir empat juta pelajar. Bilangan itu bertambah empat kali ganda dalam masa 20 tahun lampau dan dua kali ganda dalam masa enam tahun lalu”.
Pesantren Indonesia bukan saja mengajar segalanya mengenai Islam tetapi juga menjalankan pelbagai perniagaan. Ini berupa “mandat sosial” mereka dewasa ini.
Tema majalah “Asia Views” kali ini ialah Today’s Islam in S.E.Asia, antara kandungan ialah kegiatan golongan Tausugs di wilayah Sulu, Filipina. Hasil pelbagai forum agama Islam disampaikan untuk makluman. Antara terbitan ialah saluran Islamic Events and Activities dari Jolo, Zambuanga.
Turut disiarkan ialah temu ramah dengan Profesor Dr. Kamaruddin Hidayata, rektor Syarif Hidayatullah di Jakarta. Lantas disiarkan kenyataan syarat Pendaftaran Jihad Mujahidin ke Palestin. Antara syarat: Iman dan Taqwa, Siap Mati Syahid, Izin orang Tua, Wali, Sihat Jasmani dan Rohani, siap diberangkatkan kapan saja, tanpa cerita pulang.
Turut memberi penjelasan mengenai agama Islam ialah buku dari Amerika Taking Back Islam: American Muslims Reclaim Their Faith (Rodole 2004). Ia diedit oleh Michael Wolfe, seorang warga Islam Amerika.
Sebelum ini ia telah menulis buku berjudul: The Hadj: An American Pilgrimage to Mecca dan One Thousand Roads to Mecca. Sebagai petugas ABC-TV, beliau warga Amerika yang pertama sekali melapor secara langsung dari Mekah mengenai fardu haji.
Menulis mengenai pengalamannya ketika menunaikan fardu haji bagi kali pertama beliau mulanya menyebut mengenai Mekah mempunyai sejuta penduduk. Beliau lalu menambah: “Setahun sekali, selama beberapa hari Mekah menarik lebih ramai pengunjung dari mana juga tempat di seluruh dunia. ....kaum wanita berpakaian hitam atau putih manakala lelaki dengan ihram. Sukar membezakan seorang penyapu sampah dengan anak raja bila berpakaian begitu. Lelaki dan wanita dari 125 negara dunia mengerumuni segala kaki lima dan jalan raya”.
Pada waktu tengah malam pun masjid dipenuhi manusia. Seratus ribu berada di tingkat bawah, beliau mencatatkan lagi manakala bercerita mengenai sekian ramai menunaikan tawaf dan sebagainya.
Lebih 30 menulis dalam buku berkenaan, termasuk Yusuf Islam, Karen Armstrong dan
Akbar Muhammad, seorang tokoh African-American. Buku tersebut wajar mendapat tempat dalam perpustakaan universiti-universiti antara lainnya.
Wolfe juga menulis mengenai satu majlis di Kota Chicago yang dihadiri oleh puluhan pasangan untuk jamuan makan malam, kesemuanya Islam. Antara mereka ialah professor, doktor, guru, suri rumah dan jurutera komputer. Sesetengahnya lahir di Mesir, Lebanon, Palestin, Pakistan dan India.
Setelah menunaikan fardu Isyak para hadirin kemudian mendengar bacaan Quran oleh seorang pemuda dari Mekah. Dari umur lima tahun lagi ia telah membaca Quran dan kemudian terus belajar di Mekah, Madinah dan Kaherah.
Wolfe menulis: “Saya terus terkenang padanya sejak itu. Bagi seorang warga Amerika seperti diri saya, kehadirannya di Chicago menakjubkan sekali kerana ia meneruskan tradisi sejak Nabi Muhammad saw”.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Nama Asmaul-Husna Allah