Ucapan salam

Survey

Take our Online Survey

Renung-renunglah setiap hari

kata-kata hikmah agama

PENTING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.
Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada pengunjung kerana telah sudi membaca artikel yang saya post di blog yang penuh dengan ilmu agama.

Saya akan post beberapa artikel bertemakan haji & umrah termasuklah ibadah sempena hari raya korban..... Selamat hari raya aidiladha.....
Di bawah ini merupakan artikel mengenainya:

Bahagian 1- Puasa hari Arafah
Bahagian 2-Pengenalan Hari Raya Aidiladha
Bahagian 3-Panduan melaksanakan solat sunat hari raya korban
Bahagian 4-Sembelihan korban bukan sekadar ibadah
Bahagian 5-Ucapan hari raya korban & nasihat

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

pengumuman

Sempena bulan Ramadhan yang akan kita jalani pada hari lusa, insya-Allah, saya ingin ucapkan selamat menyambut dan menjalani ibadah bulan Ramadhan kepada seluruh umat Islam di dunia. Perbanyakkanlah amal ibadat berlipat ganda dan jalani ibadah puasa mengikut cara yang telah Rasullulah SAW ajarkan. Insya-Allah, saya akan menulis tazkirah ramadhan tetapi artikel ini hanya post pada setiap tiga hari seminggu (Jumaat, Sabtu & Ahad) setiap minggu dan tidak lupa juga post perkembangan saya terkini di PERMATApintar. Saya rasa ada dalam 11 kali saya akan post tazkirah ramadhan. Beberapa hari menjelang hari raya, saya akan post 3 kali mengenai ucapan saya dan artikel hari raya aidilfitri. Jangan lupa untuk mengikuti tazkirah saya walaupun 5 minit sahaja. Kunjungilah blog saya.

Tazkirah ramadhan

Artikel Hari Raya Aidilfitri

Blog lain

Blog lain

Peringatan!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.

Video kiamat lebih dahsyat tetapi realitinya ia adalah gambaran sebenar & lebih dahsyat(4x) daripada video itu...... Semoga kita menginsafi kehidupan.......





'Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun'

(Sabda Rasulullah SAW)
Inilah anugerah yang saya dapat(top 100 ahli blog terbaik)....
Maka sebab itulah saya mahu pengunjung supaya datang ke blog saya yang penuh dengan informasi agama....



Carian pintas artikel agama anda

Peta Pengunjung

210

20 Februari 2010

Tirai bulan Islam..

Muharram~

1 Muharram penetapan tahun hijrah bagi umat islam bermula pada masa Kalifah Umar ra berkuasa iaitu pada tahun 13-23H bersamaan 634-644M. Beliaulah orang yang pertama mengambil daya usaha untuk menetapkan perhitungan tahun ini.

10 Muharram tarikh kematian cucunda Rasulullah saw di Karbala tahun 61H.

Dinamakan juga dengan hari Asyura kerana pada hati itu hanyak terjadi peristiwa penting yang mencerminkan kegemilangan bagi pejuang yang gigih dan tabah demi menegakkan keadilan.
(dan kita disunatkan berpuasa Asyura pada 10 Muharram ni..)

Tidak lupa pada tarikh ini jugk telah berlaku;-

~Nabi Adam telah bertaubat kepada ALLAH

~nabi Idris diangkat ALLAH ke langit.

~nabi Nuh diselamatkan ALLAH keluar dari bahteranya stelah bumi tenggelam selama 6 bulan.

~ nabi Ibrahim diselamatkan ALLAH dari pembakaran Raja Namrud.

~ ALLAH menurunkan kitab Taurat kepada nabi Musa.

~nabi Yusuf dibebaskan dari penjara.

~Pemandangan (mata) nabi Yaakob yang kabur dipulihkan ALLAH.

~nabi Ayub disembuhkan ALLAH dari penyakit kulit yang deritanya.

~ nabi Yunus selamat keluar dari perut ikan setelah berada di dalamnya selama 40 hari 40 malam.

~ Laut merah terbelah dua untuk menyelamatkan nabi Musa dan pengikutnya dari tentera Firaun.

~Kisah Nabi sulaiman dikurniakan ALLAH kerajaan yang BESAR

~hari pertama ALLAH menciptakan alam, menurunkan rahmat serta menurunkan hujan.

~ ALLAH menjadikan Arasy, Lauh Mahfuz, Kalam dan Malaikat Jibrail.

~ nabi Isa di angkat ke langit....



Safar

Berakunya peperangan khaibar pada tahun 1 H

berlakunya peperangan Qainuqk pada tahun 3H

Rasulullah saw mendapat kegeringan.


~ada info...
sesiapa yang mo tambah..


Rabiul Awal.

Rasulullah bersama Saiyidina Abu Bakar telah bersembunyi di dalam Gua Hira' ketika mereka dikejar oleh kafir Quraisy iaitu pada 2, 3, dan 4hb.

Pembinaan masjid yang pertama sekali di Quba tanggal 8hb

12 Rabiul Awal bersamaan 20 April 571M, junjungan besar Rasulullah saw lahir ke dunia, baginda wafat jua pada tarikh yang sama.
 

Rabiul Akhir


Penyerahan kuasa pemerintahan dari Hassan bin Ali kepada Muawiyah

Berlakunya peperangan Jamal (unta) peperangan saudara yang pertama dalam lembaran sejarah umat Islam.
 
Jamadil Awal.


Peperangan bani Salim telah meletus di Bahran

Saiydina Ali lahir ke dunia pada tanggal 8hb
ada sesiapa lgi mo tambah info..
  

Jamadil Akhir.


Saiyidna Umar dilantik menjadi Khalifah yang ke dua pada 8hb tahun 13H

kelahiran Fatimah bt Muhammad saw tanggal 20hb (putri Rasulullah)

Khalifah Abu Bakar meninggal dunia tanggal 23hb Tahun 12H

Berlaku pembunuhan ke atas Abdullah bin Zubir yang memerintah Kota Mekah oleh tentera Hajjaj as Saqafi bagi pihak Khalifah Abd Malik bin Marwan.
 

Rejab


27 Rejab berlaku peristiwa penting dalam kehidupan Rasulullah saw
iaitu (Israk & Mikraj).

Berlakunya peperangan Tabuk pada tahun 9H, peperangan terakhir yang disaksikan oleh Rasulullah saw


SYaaban.

dalam bulan ini ALLAH menurunkan rahmatnya serta memberi pengampunan umum kepada hamba hambanya (bagi mereka yang bertaubat).

malam Nisfu Syabban tanggal 14hb

ALLAH telah memerintahkan penukaran kiblat dari masjid Al Aqsa di Baitul Maqdis ke Kaabah pada 15hb.


Ramadan.

Berlaku peperangan Badar pada 8hb tahun ke 2H

Turunnya ayat Al-Quran yang pertama tanggal 17hb di Gua Hira

berlakunya pembunuhan Saiyidina Ali tanggal 17hb tahun ke 40H

Puasa di bulan Ramadan..


Syawal


Tanggal 1hb seluruh umat Islam di dunia menyambut Hari Raya aidilfitri bagi meraikan kejayaan berpuasa sebulan.

berlakunya peperangan Uhud pada 5hb dalam tahun ke 3 -H


Zulkaedah..
Perjanjian Hudaibiyah dan peristiwa umrah berlaku dalam bulan ini.


ZulHijjah.

Rasulullah menunaikan haji Wida' bersama rombongan besar kaum muslim seramai 10,000 orang. Peristimwa ini berlaku pada 8hb tahun 10H.

Tanggal 10hb orang Islam akan menyambut 'Yaumul Adha' atau 'Yaumul Nahar' bererti hari Korban.

pada hari itulah Nabi Ibrahim hendak mengorbankan anaknya Nabi Ismail di sebuah tempat di Mina.

Korban itu akhirnya telah ditukarkan dengan seekor Kibas.

orang orang Islam akan berkumpul di Mina bagi menunaikan rukun haji yang ke 5.

Saiyidina Othman dibunuh di rumahnya pada 18hb tahun 35 H dengan tangannya memegang Al -Quran


 

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Nama Asmaul-Husna Allah