Ucapan salam

Survey

Take our Online Survey

Renung-renunglah setiap hari

kata-kata hikmah agama

PENTING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.
Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada pengunjung kerana telah sudi membaca artikel yang saya post di blog yang penuh dengan ilmu agama.

Saya akan post beberapa artikel bertemakan haji & umrah termasuklah ibadah sempena hari raya korban..... Selamat hari raya aidiladha.....
Di bawah ini merupakan artikel mengenainya:

Bahagian 1- Puasa hari Arafah
Bahagian 2-Pengenalan Hari Raya Aidiladha
Bahagian 3-Panduan melaksanakan solat sunat hari raya korban
Bahagian 4-Sembelihan korban bukan sekadar ibadah
Bahagian 5-Ucapan hari raya korban & nasihat

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

pengumuman

Sempena bulan Ramadhan yang akan kita jalani pada hari lusa, insya-Allah, saya ingin ucapkan selamat menyambut dan menjalani ibadah bulan Ramadhan kepada seluruh umat Islam di dunia. Perbanyakkanlah amal ibadat berlipat ganda dan jalani ibadah puasa mengikut cara yang telah Rasullulah SAW ajarkan. Insya-Allah, saya akan menulis tazkirah ramadhan tetapi artikel ini hanya post pada setiap tiga hari seminggu (Jumaat, Sabtu & Ahad) setiap minggu dan tidak lupa juga post perkembangan saya terkini di PERMATApintar. Saya rasa ada dalam 11 kali saya akan post tazkirah ramadhan. Beberapa hari menjelang hari raya, saya akan post 3 kali mengenai ucapan saya dan artikel hari raya aidilfitri. Jangan lupa untuk mengikuti tazkirah saya walaupun 5 minit sahaja. Kunjungilah blog saya.

Tazkirah ramadhan

Artikel Hari Raya Aidilfitri

Blog lain

Blog lain

Peringatan!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.

Video kiamat lebih dahsyat tetapi realitinya ia adalah gambaran sebenar & lebih dahsyat(4x) daripada video itu...... Semoga kita menginsafi kehidupan.......





'Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun'

(Sabda Rasulullah SAW)
Inilah anugerah yang saya dapat(top 100 ahli blog terbaik)....
Maka sebab itulah saya mahu pengunjung supaya datang ke blog saya yang penuh dengan informasi agama....



Carian pintas artikel agama anda

Peta Pengunjung

210

15 Oktober 2010

Penyatuan Muhajirin dan Ansar

SEBELUM musyrik Mekah dapat dilawan, pihak umat Islam yang dipimpin oleh Nabi Muhammad SAW mestilah terdiri satu pasukan yang sangat kuat.

Iaitu kekuatan yang terhasil daripada perpaduan, persepakatan, keharmonian dan yang lebih penting persaudaraan sesama umat itu sendiri.
Daripada kata kuncinya persaudaraan, maka itulah yang dilakukan oleh baginda sebaik sahaja tiba di Madinah.
Iaitu menyatukan antara umat Islam yang berhijrah dari Mekah, yang dikenali sebagai Muhajirin dengan penduduk Yathrib terutama berbangsa Arab, yang kebanyakan mereka telah memeluk Islam.
Persaudaraan yang dimaksudkan tidak sekadar satu pengakuan tetapi usaha penyatuan yang sehingga melibatkan soal pusaka mempusakai. Walaupun pada asalnya, mereka tidak mempunyai sebarang hubungan.
Persaudaraan seperti itu disifatkan sebagai yang paling indah dan unik dalam sejarah.
Ia bermula apabila seramai 90 orang, iaitu terdiri separuh daripada Muhajirin dan separuh lagi golongan Ansar disatukan dalam sebuah majlis yang berlangsung di rumah Anas bin Malik.
Mereka dipersaudarakan atas asas berkongsi kehidupan dan saling mempusakai selepas berlaku kematian dengan melebihi taraf kaum kerabat yang jauh.
Namun asas pewarisan atau mempusakai seperti itu ditamatkan setelah berlaku Peperangan Badar, iaitu dengan turunnya firman Allah: Dan golongan yang beriman sesudah itu, kemudian mereka berhijrah dan berjihad bersama-sama kamu, maka adalah mereka dari golongan kamu. Dalam pada itu, mereka yang mempunyai pertalian kerabat, sesetengahnya lebih berhak atas setengah yang lain menurut (hukum) Kitab Allah; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. (al-Anfal: 75)
Dengan turunnya ayat itu maka hak pewarisan ditarik balik tetapi hubungan persaudaraan itu tetap diteruskan. Begitulah juga hendaknya sehingga ke hari ini, umat Islam ialah umat bersaudara tanpa mengira status, pangkat kedudukan, warna kulit dan bangsa.
Atas nama Islam, kita semua adalah bersaudara, cubit paha kiri paha kanan terasa juga.
Jika ada umat Islam disakiti misalnya seperti yang berlaku di Palestin, maka wajiblah kepada saudara Islam yang lain membantu dan menyelamatkan mereka!
Erti persaudaraan yang diperkenalkan oleh Nabi Muhammad di sini seperti menurut pendapat Muhammad Al Ghazali iaitu supaya fahaman berpuak-puak secara jahiliah dapat dihapuskan. Justeru, tidak ada keakraban atau hubungan yang sangat rapat dan baik melainkan atas landasan Islam.
"Dengan adanya persaudaraan seperti ini maka perbezaan keturunan, warna kulit hatta tanah air dapat dibuang.
"Lantaran itu, tidak seorang pun yang dapat ditampilkan ke hadapan atau diletakkan di belakang melainkan dengan faktor maruah dan ketakwaannya," katanya.
Baginda menjadikan persaudaraan sesama Islam itu sebagai satu kontrak atau perjanjian sejati yang perlu dilaksanakan, bukan hanya sebagai mainan di bibir atau manis dimulut sahaja tanpa dipraktikkan. Ia melampaui sehingga melibatkan soal darah dan harta benda.
Bagi baginda tidak ada gunanya dilaungkan persaudaraan sesama Muslim tetapi akhirnya tinggal sekadar slogan tanpa sebarang hasilnya.
Mereka yang mengaku saling bersaudara, merekalah rupa-rupanya yang saling bergaduh sehingga sanggup berbunuh-bunuhan.
Indahnya persaudaraan yang dianjurkan oleh Rasulullah itu ialah ia menimbulkan satu perasaan yang sangat kuat hingga lebih mengutamakan orang lain lebih daripada diri sendiri.
Atau lebih tepat tidak ada sebarang perasaan pentingkan diri sendiri di samping suka berkongsi apa sahaja apa yang boleh dikongsikan dan bertambah indah apabila wujud suasana kemesraan dan kasih sayang yang tidak berbelah bagi.
Namun jelas menunjukkan betapa golongan Ansar sangat mengambil berat terhadap kebajikan dan keperluan saudara-saudara baru mereka yang sanggup meninggalkan kampung halaman tercinta iaitu, Mekah.
Sikap seperti ini sangat menunjukkan erti pengorbanan sebenar, iaitu dengan mengutamakan orang lain, berkasih sayang dan kejernihan hati.
Namun yang jelas juga kepada kita, puak Muhajirin sama sekali tidak mengambil kesempatan dari kemurahan hati kalangan Ansar dan tidak mengaut sebarang hasil melainkan sekadar yang layak dan berpatutan dengan penat lelah mereka mengusahakan secara bersama.
Begitulah uniknya persaudaraan yang dianjurkan oleh Nabi Muhammad dan mereka yang disatukan itu termasuklah; Abu Bakar As Siddiq dengan Kharjah bin Zaid, Umar dengan Utban, Abdullah bin Mas'ud dengan Muaz bin Jabal, Mus'ab bin Umjar dengan Abu Ayyub Al Ansari, Abu Ubaidah dengan Abu Talhah dan begitu jugalah yang lain-lainnya.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Nama Asmaul-Husna Allah