Kebiasaanya di Malaysia imam-imam masjid akan menjadi khatib dan ada kalanya masjid mengimport para khatib dari kalangan agamawan dan orang yang berpengetahuan agama, mungkin juga pengajian Islam bukan pengkhususan khatib pada minggu itu.
Satu persoalan yang perlu kita ketahui ialah kenapa pada hari Jumaat imam masjid bila membaca khutbah dipanggil khatib? Atau sesiapa sahaja yang berkhutbah dipanggil khatib?
Khatib maksudnya, penyampai khutbah, dia sahaja yang akan menyampaikan pada hari tersebut dalam waktu tersebut. Orang yang layak digelar khatib ialah mereka yang jelas ucapannya di atas mimbar, tajuknya terfokus, memahami keperluan masyarakat setempat, tidak menyampaikan suatu yang bercanggah dengan ajaran Islam.
Ramai yang boleh membaca khutbah tetapi tidak ramai yang layak digelar khatib. Kadang-kadang ada khatib tidak menjiwai apa yang dibacanya, sekadar melepaskan batuk di tangga, asal selesai solat Jumaat, mungkin inilah yang ada dalam benak sesetengah kita.
Ini kerana tidak semua mampu menggalas tugas menyampaikan khutbah di atas mimbar selama 20 minit sedang ratusan malah ribuan mata sedang memandangnya. Begitu juga ribuan telinga mendengar ke arahnya, duduk juga teratur dan disiplin, tiada sesiapa pun yang dibenarkan bercakap melainkan khatib. Malah kalau ada yang bercakap dengan sengaja dikira batal pahala Jumaatnya.
Ini berbeza dengan ceramah atau forum ehwal Islam, boleh mula bila-bila masa, semua orang boleh cakap walaupun yang dijemput bercakap hanya panel sahaja.
Jelasnya, hari Jumaat ada keberkatannya dan kemuliaannya, manakala solat Jumaat juga ada falsafahnya yang seharusnya difahami oleh para khatib dan para jemaah.
Khatib seharusnya menyelami tajuk yang bakal disampaikan, kepada jemaah, supaya apa yang disampaikan daripada lisannya sampai ke hati sanubari para jemaah.
Jangan jadikan mimbar Jumaat tempat melepaskan geram atas individu atas kumpulan. Jumaat bukan medan untuk mengulas perkara-perkara yang berkaitan dengan politik secara panjang lebar. Berpolitik itu tidak salah dalam agama dan masjid tetapi terlalu berpolitik sehingga lupa mendidik ribuan hati manusia yang datang ke masjid itu yang salah dan rugi.
Terlalu banyak cerita politik sehingga hilang nilai tarbiah ke atas jemaah. Ini menjadikan khatib syok sendiri dengan tajuk politiknya sedang dibawa, ramai lagi yang tidak tahu asas-asas agama.
Cuba kita perhatikan maksud firman Allah SWT: Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang jumaat) dan tinggalkanlah berjual-beli (pada saat itu); yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya) Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing), dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah, serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan), supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat). (al-Jumuah: 9-10)
Ada beberapa suruhan dalam ayat ini, pertamanya, suruhan segera menyahut seruan azan untuk solat Jumaat, tinggalkan jual beli, selesai solat bertebaranlah mencari rezeki, berharap terhadap limpah kurnia Allah dan hendaklah ingat Allah sentiasa.
Maka di antara falsafah solat Jumaat adalah bagi mewujudkan masyarakat yang sentiasa ingat Allah SWT, menjadi khalifah dan mengurus tadbir bumi Allah SWT dengan amanah dan tanggungjawab. Apa yang penulis khuatir, sesetengah masjid yang asyik memainkan isu-isu politik dalam khutbah Jumaat akan melahirkan umat yang rosak hatinya dengan banyak mendengar keburukan orang dan kelemahan orang.
Alangkah baiknya jika para khatib dapat menasihati semua orang, pemimpin dan rakyat serta seluruh jemaah Jumaat yang hadir. Supaya selepas solat Jumaat terdidik hati mereka untuk melakukan kebaikan dan kebajikan dan benci kemungkaran.
Menyentuh nama individu secara khusus diharuskan sekiranya orang yang di maksudkan adalah orang sama zalimnya seperti Firaun, sama zalimnya seperti Namrud yang jelas mengaku diri mereka tuhan.
Kemungkaran mereka sangat besar, mengaku diri mereka tuhan dan berhak di sembah. Kalau ada orang dizaman ini yang sama hebat dengan Firaun dan Namrud nana mereka boleh disebut supaya umat Islam mengambil iktibar dan menjauhkan diri atau berusaha untuk membetulkannya dengan mengajaknya kepada Islam.
Sekiranya ada individu yang sama seperti mereka (Firaun dan Namrud) maka nama mereka harus disebut di dalam khutbah Jumaat. Keharusan ini adalah untuk mengenal individu yang sangat zalim dan tidak waras kerana mengaku dirinya adalah tuhan.
Bagaimanapun, individu yang kadang-kadang belum pasti buruk atau baiknya tetapi mimbar telah mencanang nama individu tertentu, sedangkan belum pasti baik buruknya seseorang. Dosa yang dilakukan oleh khatib Jumaat adalah dengan menabur fitnah ke atas individu tertentu dengan tuduhan-tuduhan yang yang belum pasti kesahihannya.
Mimbar Jumaat bukan untuk mengaibkan orang, apatah lagi menyebut nama individu tertentu dengan mencalitkan padanya dakwaan-dakwaan serta andaian-andaian yang kadang-kadang tidak berasas.
Apa yang berlaku hari ini di sesetengah masjid atau surau yang diizinkan solat Jumaat, khatibnya mengambil peluang untuk membelasah individu tertentu, kadang-kadang nampak macam melepaskan geram pada seseorang atau sesuatu kumpulan.
Ada khatib sampai terlajak panjangnya. Bila isu yang dibawa oleh khatib panas mulalah suara khatib mencanak tinggi, menjerit-menjerit minta perhatian para jemaah.
Memanglah jemaah nampak macam beri perhatian tapi hakikatnya menyampah dengan khatib yang membawa isu dan fakta yang tidak betul kemudian marah-marah dengan intonasi suara yang meninggi tidak tentu pasal.
Nabi SAW menegah para khatib dari berkhutbah panjang lebar, sabda baginda yang bermaksud: “ ... maka panjangkanlah solat dan hendaklah dipendekkan khutbah”. (riwayat Ahmad, Nail al-Awtar, jilid:3, 269)
Hadis ini jelas baginda tujukan kepada para khatib Jumaat, supaya tidak memanjangkan khutbah, malahan disunatkan memanjangkan solat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan