Ucapan salam

Survey

Take our Online Survey

Renung-renunglah setiap hari

kata-kata hikmah agama

PENTING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.
Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada pengunjung kerana telah sudi membaca artikel yang saya post di blog yang penuh dengan ilmu agama.

Saya akan post beberapa artikel bertemakan haji & umrah termasuklah ibadah sempena hari raya korban..... Selamat hari raya aidiladha.....
Di bawah ini merupakan artikel mengenainya:

Bahagian 1- Puasa hari Arafah
Bahagian 2-Pengenalan Hari Raya Aidiladha
Bahagian 3-Panduan melaksanakan solat sunat hari raya korban
Bahagian 4-Sembelihan korban bukan sekadar ibadah
Bahagian 5-Ucapan hari raya korban & nasihat

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

pengumuman

Sempena bulan Ramadhan yang akan kita jalani pada hari lusa, insya-Allah, saya ingin ucapkan selamat menyambut dan menjalani ibadah bulan Ramadhan kepada seluruh umat Islam di dunia. Perbanyakkanlah amal ibadat berlipat ganda dan jalani ibadah puasa mengikut cara yang telah Rasullulah SAW ajarkan. Insya-Allah, saya akan menulis tazkirah ramadhan tetapi artikel ini hanya post pada setiap tiga hari seminggu (Jumaat, Sabtu & Ahad) setiap minggu dan tidak lupa juga post perkembangan saya terkini di PERMATApintar. Saya rasa ada dalam 11 kali saya akan post tazkirah ramadhan. Beberapa hari menjelang hari raya, saya akan post 3 kali mengenai ucapan saya dan artikel hari raya aidilfitri. Jangan lupa untuk mengikuti tazkirah saya walaupun 5 minit sahaja. Kunjungilah blog saya.

Tazkirah ramadhan

Artikel Hari Raya Aidilfitri

Blog lain

Blog lain

Peringatan!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.

Video kiamat lebih dahsyat tetapi realitinya ia adalah gambaran sebenar & lebih dahsyat(4x) daripada video itu...... Semoga kita menginsafi kehidupan.......





'Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun'

(Sabda Rasulullah SAW)
Inilah anugerah yang saya dapat(top 100 ahli blog terbaik)....
Maka sebab itulah saya mahu pengunjung supaya datang ke blog saya yang penuh dengan informasi agama....



Carian pintas artikel agama anda

Peta Pengunjung

210

23 April 2011

Mudahnya kita mencari pahala

PADA hari ini, antara sebab remaja mudah terpengaruh dengan rakan sebaya adalah kerana para remaja tidak memiliki rasa berdosa terhadap sesuatu yang dilakukan.
Rasa berpahala yang tinggi menjadi dorongan yang kuat bagi remaja kerana proses pembentukan watak remaja sebagai orang yang berpahala bakal menjadikannya orang yang dewasa dahagakan pahala juga.
Remaja yang lazim melakukan dosa akan terbiasa dengan perbuatannya dan apabila melakukan dosa, remaja menganggap ia perkara biasa. Perkara biasa itu apabila terus diamalkan ia bakal membentuk wataknya sehingga dewasa. Oleh itu, para remaja harus mendidik dirinya supaya memiliki sifat berpahala kerana ia merupakan amal yang boleh berlaku dengan mudah.
Menegur sapa orang tua dan berumur dengan panggilan 'pakcik' atau 'makcik' adalah berpahala. Membuang sampah di laluan orang ramai, ia amalan yang berpahala. Membantu orang yang susah dan memerlukan pertolongan adalah perbuatan berpahala.
Menaiki kenderaan dengan mematuhi peraturan jalan raya juga memberikan pahala kepada remaja.
Pokoknya, pahala itu terdapat di mana-mana asal sahaja di hati remaja sentiasa mengharapkan pahala itu adalah suatu bentuk dorongan untuk remaja melakukan kebaikan pada diri dan orang lain.
Remaja yang merasa tidak berdosa akan melakukan keburukan adalah remaja yang mati rasa. Mati rasa bermaksud hilang kepekaan kepada diri seseorang tentang halal haram sesuatu perkara, buruk baik sesuatu perbuatan dan tidak melihat bahawa kebaikan yang dilakukan terhadap diri dan orang lain membawa manfaat besar kepada remaja suatu hari nanti.
Katakanlah remaja bakal menjadi dewasa dengan kelaziman melakukan hal-hal yang berdosa, kemudian mendirikan rumah tangga, isteri dan anak-anak bakal menerima padah daripada kelaziman tabiat ibu bapanya.
Ibu bapa akan gagal menjadi contoh terbaik kepada anak-anak. Anak-anak bakal terpengaruh dengan pekerti ibu bapanya.
Bayangkan ia jika diatasi akan anak cucu dan cicit bakal mewarisi golongan -orang yang terdahulu daripadanya. Sebab itu penting bagi remaja memulakan kehidupan dengan membina perasaan berpahala dan rasa berdosa yang tinggi supaya remaja mempunyai pedoman dan bimbingan nilai-nilai yang baik sejak kecil.
Apabila tabiat rasa berpahala ini menjadi darah daging dalam tabiat seseorang remaja ia adalah petanda yang baik untuk hari depan. Saidina Ali memberi gambaran corak generasi dan kepimpinan umat masa depan terlihat dengan pekerti anak-anak masa kini.
Jika anak-anak remaja menggila budaya popular juga pengaruh teknologi komunikasi yang merosakkan, ia bakal cenderung terhadap kebatilan. Jika ini berlaku, kerosakan bakal terjadi terhadap kepimpinan dan kepengikutan umat Islam pada masa depan.
Oleh sebab itulah Saidina Umar Al-Khattab berpesan agar kita mendidik remaja mengikut kesesuaian zamannya. Ia bermaksud zaman kini perubahan dalam bidang pemikiran Islam, budaya Islam dan cara hidup Islam sering terhubung dengan kemurnian akidah, resam syariat, kekuatan ibadah yang dilakukan terhadap para remaja.
Ia bakal menghasilkan remaja budiman yang berlumba-lumba ingin melakukan kebaikan dan kemakrufan. Remaja beginilah yang nantinya bakal memimpin umat dan mampu menawarkan jawapan kepada cabaran umat pada masa kini dan masa depan.
Membuat baik kepada diri dan orang lain kerana mengharapkan pahala semata-mata tidaklah salah kerana sebagai manusia yang banyak kesalahan, pahala menjadi ganjaran dan dorongan melakukan kebaikan. Rasa berpahala mendorong remaja untuk berlumba-lumba melakukan kebaikan dalam hidup.
Apabila rasa berpahala sudah sebati dalam hidup remaja dan setiap amalan yang dilakukan adalah kerana mencari keredaan Allah semata-mata, maka remaja akan menjadi orang yang sentiasa tunduk dan patuh kepada Allah dan tuntutan syariat.


KESEDARAN berpahala adalah sifat rohaniah murni yang meletakkan remaja yang mampu membezakan yang baik dengan yang buruk terhadap percakapan dan amalan.
Rasa berdosa juga adalah sifat yang sentiasa menghubungkan diri dengan Allah. Ia subur dalam diri remaja yang mampu membezakan makruf dan mungkar, dosa dan pahala, baik dan buruk akan sesuatu.
Al-Quran dalam surah Al-Hujurat ayat ke 13 memberi pedoman manusia yang terbaik di sisi Allah adalah orang yang memiliki rasa ketuhanan yang tinggi. Rasa ketuhanan yang tinggi mempunyai talian dengan konsep muttaqin.
Orang-orang yang bertakwa adalah orang-orang yang berakhlak. Akhlak merupakan sesuatu yang sangat penting bagi manusia terutama remaja. Orang yang memiliki akhlak yang tinggi mempunyai daya ihsan yang tinggi jua.
Ihsan seperti sabda Rasulullah adalah apabila kita melakukan kebaikan kerana Allah walaupun kita tidak melihat Allah tetapi kita yakin Allah melihat kita. Inilah asas yang paling pokok membezakan Islam dengan bukan Islam. Orang-orang yang mempunyai ihsan yang tinggi sentiasa berbuat pahala.
Pahala adalah dorongan daripada Allah untuk kita melakukan kebaikan menghindari kejahatan menyuburkan yang makruf menghindarkan kemungkaran melakukan kebaikan dan mencegah kejahatan.
Remaja yang berpahala sentiasa sedar bahawa jika kemungkaran yang dilakukan, kefasadan yang dikerjakan dan keburukan yang dilakukan akan meletakkan dirinya dalam keadaan berdosa.
Remaja yang berdosa akan mengalami rasa bersalah terhadap Allah. Rasa bersalah yang ada pada remaja menyebabkan hilang keyakinan pada diri dan hilang arah dalam kehidupan. Membina jiwa berpahala adalah sesuatu yang mesti bermula sejak awal umur lagi.
Apabila remaja menerima pesan ibu bapa supaya jangan melakukan dosa ia bermakna terkait dengan kehidupan remaja sendiri. Kalau remaja bergelumang dengan dosa dan kesalahan, ia ibarat titik-titik hitam yang melekat pada hati remaja. Titik-titik hitam itu apabila terhimpun banyak pada hati remaja ia akan terhijab daripada petunjuk Allah.
Remaja yang berpahala ibarat mempunyai suluh pada diri yang mampu membezakan baik buruk akan sesuatu. Jika jalan yang makruf dijadikan pilihan. Ia bakal menjadi memimpin diri remaja hidup yang lebih bermakna.
Asas-asas seperti amanah, jujur, ikhlas, dan bijaksana amat dekat dengan jiwa orang-orang yang berpahala.
Sekiranya remaja mentaati titah perintah Allah bermakna jalan hidupnya adalah terang benderang. Sekiranya jalan berdosa yang dipilih jalur hidup yang bakal ditempuh akan membawa remaja ke jalan hidup yang gelap gelita.
Para remaja hari ini berdepan dengan pelbagai cabaran hidup, ada jalan hidup yang berpahala dan ada yang berdosa.
Yang memberikan pertimbangan kepada remaja, sama ada melakukan perkara yang berpahala atau sebaliknya ialah pedoman dan ilmu yang dirujuk dari Allah SWT. Sifat amanah contohnya amat penting kerana ia menjadikan remaja orang yang berpahala.
Amanah diri kepada Allah bakal menjadikan remaja orang-orang yang tunduk, patuh dan akur. Remaja yang memiliki sifat demikian sentiasa mengambil pertimbangan Allah dalam percakapan, pemikiran dan tingkah laku.
Remaja seperti itu akan memiliki jiwa yang tenang, aman dan mampu menenangkan serta memberikan keamanan pada orang lain.
Jiwa yang keliru dan celaru boleh membawa remaja kepada kerosakan sikap dan pekerti. Oleh itu amat penting para remaja dididik dengan kekuatan ilmu dan ketinggian peribadi kerana ilmu yang benar datangnya dari Allah. Sumber peribadi yang tinggi menjadi sumber contoh kepada orang lain.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Nama Asmaul-Husna Allah