Ucapan salam

Survey

Take our Online Survey

Renung-renunglah setiap hari

kata-kata hikmah agama

PENTING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.
Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada pengunjung kerana telah sudi membaca artikel yang saya post di blog yang penuh dengan ilmu agama.

Saya akan post beberapa artikel bertemakan haji & umrah termasuklah ibadah sempena hari raya korban..... Selamat hari raya aidiladha.....
Di bawah ini merupakan artikel mengenainya:

Bahagian 1- Puasa hari Arafah
Bahagian 2-Pengenalan Hari Raya Aidiladha
Bahagian 3-Panduan melaksanakan solat sunat hari raya korban
Bahagian 4-Sembelihan korban bukan sekadar ibadah
Bahagian 5-Ucapan hari raya korban & nasihat

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

pengumuman

Sempena bulan Ramadhan yang akan kita jalani pada hari lusa, insya-Allah, saya ingin ucapkan selamat menyambut dan menjalani ibadah bulan Ramadhan kepada seluruh umat Islam di dunia. Perbanyakkanlah amal ibadat berlipat ganda dan jalani ibadah puasa mengikut cara yang telah Rasullulah SAW ajarkan. Insya-Allah, saya akan menulis tazkirah ramadhan tetapi artikel ini hanya post pada setiap tiga hari seminggu (Jumaat, Sabtu & Ahad) setiap minggu dan tidak lupa juga post perkembangan saya terkini di PERMATApintar. Saya rasa ada dalam 11 kali saya akan post tazkirah ramadhan. Beberapa hari menjelang hari raya, saya akan post 3 kali mengenai ucapan saya dan artikel hari raya aidilfitri. Jangan lupa untuk mengikuti tazkirah saya walaupun 5 minit sahaja. Kunjungilah blog saya.

Tazkirah ramadhan

Artikel Hari Raya Aidilfitri

Blog lain

Blog lain

Peringatan!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.

Video kiamat lebih dahsyat tetapi realitinya ia adalah gambaran sebenar & lebih dahsyat(4x) daripada video itu...... Semoga kita menginsafi kehidupan.......





'Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun'

(Sabda Rasulullah SAW)
Inilah anugerah yang saya dapat(top 100 ahli blog terbaik)....
Maka sebab itulah saya mahu pengunjung supaya datang ke blog saya yang penuh dengan informasi agama....



Carian pintas artikel agama anda

Peta Pengunjung

210

08 Mei 2011

Selamat hari ibu- Pengorbanan ibu perlu dibalas


Selamat Hari Ibu 8 Mei 2011 - Assalamualaikum, ini saya,Arif Anwar,penulis blog ucapkan selamat hari ibu kepada ibu penulis,Risharmi bt.Sahar yang tersayang dan seluruh ibu di dunia ini.

Doa Untuk Ibu
Ya Allah! Ampunilah bagiku segala dosaku dan juga dosa dua ibu bapaku dan kasihanilah mereka keduanya sebagaimana mereka memelihara dan mendidikku di masa kecil.

Hadiah Untuk Ibu

Ha!! kepada sesiapa yang bercadang untuk memberikan hadiah-hadiah menarik kepada ibu mereka ! Ini saya senaraikan website yang best untuk kalian layari..

  1. Tips: 10 terbaik hadiah Hari Ibu
  2. Haziq Hadiah Ibu Percutian Di Bali
  3. Hadiah Anak Kepada Ibu Mereka
Hargailah pengorbanan ibu anda yang lebih berjasa & berbaktilah mereka selagi ibu masih hidup.
Jangan derhaka kepada mereka!!!!!!!!!!!

Sahabat yang di rahmati Allah,
Bagi anak-anak jasa dan pengorbanan ibu bapa sangat besar nilainya. Mereka dengan penuh rasa tanggungjawab membesar, mendidik dan memelihara anaknya hingga menjadi manusia yang berguna kepada masyarakat dan negara. Seorang anak yang diasuh dan dididik dengan nilai agama, hendaklah memberi penghormatan dan kasih sayang sewajarnya kepada mereka. 

Kita hendaklah menunjukkan rasa terima kasih dengan sentiasa berbuat baik dan tidak melanggar segala perintahnya, menjaga perasaannya jangan sampai terluka serta menjaganya ketika mereka dalam tua atau uzur. 

Sememangnya, kedudukan atau darjat ibu bapa di sisi Allah sangat mulia dan tinggi sekali, sehingga menjadi sebagai ukuran penentu bagi keredaan dan kemurkaan Allah. Ini sebagaimana sabda Rasulullah s. a. w. yang bermaksud: "Keredaan Allah terletak pada keredaan ibu bapa dan kemurkaan Allah pula terletak pada kemurkaan ibu bapanya." (Hadis riwayat at-Tirmizi dan Hakim).

Berdasarkan maksud hadis di atas, seharusnya sebagai insan yang memiliki kesempurnaan akal, kita berusaha untuk mencapai keredaan ibu bapa. Namun dalam masyarakat kita, lebih-lebih lagi pada zaman sekarang ini, kenyataannya masih ramai yang belum insaf dan tidak prihatin terhadap keterangan hadis di atas. Mereka dengan tanpa rasa segan silu, melakukan penderhakaan terhadap ibu bapa yang banyak berjasa. 

Sahabat yang dimuliakan,
Penderhakaan yang sering diperhatikan ialah:

i- Apabila bercakap dengan ibu bapa kerap meninggikan suara.
ii- Mencaci, mengherdik atau menengking apabila ibu bapa membuat kesilapan atau melakukan perkara yang tidak disukai dan tidak sesuai dengan kehendaknya.
iii- Sanggup melanggar perintah atau membantah nasihat ibu bapa.
iv- Mengabaikan atau membiarkan mereka apabila tua atau uzur. 

Ingatlah bahawa orang yang derhaka kepada ibu bapa, akan mendapat balasan buruk yang disediakan oleh Allah. Antaranya ialah:

i-Segera mendapat balasan Allah.
Orang yang derhaka kepada ibu bapanya, akan disegerakan Allah balasannya tanpa ditangguh-tangguhkan. Ini sebagaimana sabda Rasulullah saw yang bermaksud: "Setiap dosa mungkin ditangguhkan seksanya sesuai dengan kehendak Allah sampai hari kiamat kecuali dosa terhadap ibu bapa..." (Hadis riwayat at-Tirmizi).


ii-Segala amal ibadatnya sia-sia.
Amalan baik yang kita lakukan akan menjadi `kosong' dan sia-sia, tidak diterima Allah sekiranya melakukan penderhakaan terhadap ibu bapa. 

Hal ini dapat difahami melalui sepotong hadis yang bermaksud: "Tiga hal yang menyebabkan sia-sia amal iaitu menyekutukan Allah, menentang kedua ibu bapa dan melarikan diri daripada medan perang." (Hadis riwayat Tabrani).

iii-Tidak akan masuk syurga.
Balasan setimpal disediakan Allah bagi orang yang menderhaka kepada ibu bapa ialah tidak akan dapat masuk Syurga. Perhatikan sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:"Hak Allah atas empat orang yang tidak akan dimasukkan ke dalam Syurga dan tidak akan merasakan kenikmatannya iaitu, orang yang sentiasa minum arak, pemakan riba, pemakan harta anak yatim dan orang yang tidak suka kedua orang tuanya." (Hadis riwayat al-Hakim).

Sahabat,
Oleh itu, sebagai Muslim yang takut seksaan Allah serta selalu mengharapkan keredaan-Nya, hendaklah selalu berbuat baik, menunjukkan muka manis, menyenangkan hati ibu bapa dan sebagainya sebagai tanda terima kasih dan kesyukuran kepada Allah. 

Sikap yang baik inilah yang selalu diinginkan oleh ibu bapa daripada anaknya. Jika terlanjur melakukan penderhakaan terhadap mereka, segera meminta ampun ampun serta bertaubat kepada Allah yang bersifat Maha Pengasih, Maha Penyayang sentiasa bersedia untuk memberi keampunan kepada setiap hamba yang memohon keampunan daripada-Nya. 

Ini kerana keredaan ibu bapa terhadap anak-anak, keredaan suami terhadap isteri, sebaliknya juga terlahirnya perasaan redha isteri terhadap suaminya adalah suatu kemanisan yang menyumbang kepada wujudnya penghidupan yang bahagia.

Sedarilah jasa ibu, insafilah jasa dan pengorbanan ibu, hargailah jasa, pengorbanan dan keikhlasan kasih seseorang insan yang bergelar ibu.Jangan derhaka kepadanya.Buruk padahnya!!

Bacalah artikel kisah benar.DEMI ALLAH. BUKAN TIPU!!  wahai diri penulis & pengunjung blog ini semoga beri keinsafan kepada kita.Ini cerita daripada dya adriza yang saya petik dari blognya. Sediakan tisu sebelum baca:

Ryzal.. (bukan nama sebenar). Anak kedua dan anak lelaki sulung dalam keluarga. Beruntung Puan Rahayu (bukan nama sebenar) mendapat anak sepertinya, mendengar kata, menurut perintah, membantu si Ibu. Keluarga mereka sebenarnya bukanlah keluarga yang bahagia, disebabkan sikap kedekut dan panas baran Encik Safwan (bukan nama sebenar). Jadi, boleh dikatakan setiap hari ada saja pertelingkahan yang berlaku..

Takdir menentukan Encik Safwan pergi menghadap Ilahi dalam satu kemalangan jalan raya yang amat tragis. Kematian Encik Safwan telah merubah kehidupan mereka yang asalnya miskin kepada kaya raya kerana Encik Safwan meninggalkan harta yang sangat banyak secara diam2.

Bagi Ryzal, kehidupan mereka kini sudah cukup aman. Begitu juga dengan kakaknya, Riana dan adiknya, Rizqy. Namun, segala2 nya berubah apabila Puan Rahayu mengambil keputusan untuk berkahwin lagi. Yang menjadi masalah besar, calon bapa tiri mereka merupakan bekas adik ipar arwah Encik Safwan, iaitu bekas bapa saudara mereka sendiri!

Mulai hari itu, segala-galanya berubah. Mereka 3 beradik benar2 berubah. Tanpa segan silu, mengutuk, mencaci, menghina si Ibu kerana malu dengan pandangan orang lain.

"Aku tak kira! Aku nak Mak belikan aku kereta Mercedes-Benz Financial. Terpulang pada Mak mana nak dapat duit, nak jadi pelacur ke, nak mengemis ke, aku tak peduli. Aku tuntut 5 bulan lagi!"

"Mak. Aku nak set barang kemas emas putih yang harga 10 ribu lebih tu. Mak kan banyak duit. Lagipun, pakwe Mak kan kaya, apa guna bercinta tua2 ni kalau bukan sebab duit kan?!!"

Hati ibu mana yang tahan dengan perangai anak begitu. Lalu, Puan Rahayu mengambil keputusan untuk melarikan diri dari rumah tersebut.

Ditakdirkan, akhirnya perkahwinan antara Puan Rahayu dan suami barunya, Encik Zakwan pun berlangsung tanpa pengetahuan anak2 nya. Bukan mudah untuk menyembunyikan perkara itu, kerana anak2 Puan Rahayu sentiasa mencari ibu mereka untuk menambah seksaan mentalnya.

Sehinggalah suatu hari, Ryzal sanggup datang ke Terengganu mencari ibunya setelah menuduh saya yang menyembunyikan ibunya.

"Kau jangan tipu. Aku tau kau sorok Mak kan?!! Kau dengan mak kau sama je!" Ryzal memaki hamun saya.

"Kat ceruk mana aku nak sorok Mak Ngah kat hostel nih? Kau ni badan besar otak bengap!" Saya membalas dengan bahasa yang kasar juga.Mana mungkin saya sembunyikan ibunya sedangkan saya sendiri tinggal di asrama.

"Ah! Aku tak kira. Bagi balik Mak aku!" Ryzal masih berkeras.

"Mak Ngah takde la. Lagipun, apsal kau sibuk2 cari dia? Bukan ke kau suruh dia cari duit beli kereta Merc kau dengan apa cara sekalipun? Pergilah cari kat pusat pelacur ke, mana tau Mak kau ada kat sana. Kau sendiri yang suruh dia jadi pelacur kan?!!" Balas saya marah, bukan niat untuk samakan Mak Ngah dengan pelacur. Nauzubillah..

"Kau ni mulut sampah tau! Aku tau kau sorok mak, nahas kau!" katanya sebelum berlalu.

"Ryzal.. sudah la tu. Bertaubatlah.. sebelum terlambat", kata saya perlahan dan dia terdiam sebelum berlalu.

 Allah Maha Adil. Semasa dalam perjalanan dari Terengganu ke Perak, Ryzal mengalami kemalangan yang sangat teruk. Kemalangan itu membuatkan Ryzal hampir putus nyawa, namun dia mengalami kesukaran ketika nazaknya.

"Mak.. mak.. mak.. ampunkan Ryzal Mak.." hanya perkataan ini yang acap kali terungkap di bibirnya. Semua yang berada di sisinya sudah tidak sanggup lagi untuk mendengarnya, apatah lagi situasi daging tangan dan kaki Ryzal yang membusuk kerana nanah yang teruk.

Dalam pada itu, saya cuba menghubungi Puan Rahayu, Mak Ngah saya sendiri.

"Mak Ngah takde anak macam tu, dya.." ucap Mak Ngah halus dan nadanya penuh kekecewaan.

"Tapi Mak Ngah, dah seminggu Ryzal nazak, ampunkanlah dia Mak Ngah. Syurga Ryzal di bawah tapak kaki Mak Ngah.." ujar saya sendu. Saya tak salahkan Mak Ngah atas ketidakmahuannya untuk memaafkan Ryzal.

Dalam pada itu, Riana dan Rizqy terlihat saya menghubungi seseorang dan terus telefon saya dirampas oleh Riana.

"Mak.. mak ampunkan kami, Mak. Kami salah mak, kami anak derhaka, ampunkan kami mak.. Ampunkan Riana Mak.." sayu suara Riana mendayu-dayu meminta ampun dari ibunya. Suasana ketika itu sangat pilu.

"Mak!!!!" Riana menjerit sekuat hati apabila talian sengaja diputuskan oleh Puan Rahayu.. dalam pada itu, Ryzal mula mengalami kesesakan nafas. Nampak seperti masanya hampir tiba..

Seorang Ustaz cuba mengajarnya mengucap. Namun yang keluar dari mulut Ryzal hanya perkataan 'Mak' saja.

Sehinggalah beberapa jam kemudian, Puan Rahayu hadir bersama suami barunya dalam keadaan basah kuyup. Rupa2nya, mereka dari Negeri Sembilan terus ke Perak menaiki motosikal mengharungi hujan lebat demi anak tersayang.

"Ryzal.." ujar si Ibu sayu melihat anaknya.

"Mak.. ampunkan Ryzal.." Ryzal mula mendapat semangatnya setelah melihat ibu tercinta. Puan Rahayu mendakap tubuh itu seeratnya dan menangis tersendu-sendu. Suasana sangat memilukan ketika itu sehinggalah mesin hayat Ryzal hanya membuat satu garisan panjang lurus dan mengeluarkan bunyi nyaring. Suasana kelam kabut dan para doktor serta jururawat menggesa kami keluar dari wad itu.

Raya Aidiladha tahun ini.. Alhamdulillah, Ryzal berjaya diselamatkan. Itulah kuasa Ilahi. Buat pembaca budiman, jangan sesekali derhaka kepada orang tua kita. Fikirkan pengorbanan mereka kepada kita. Salam sayang dari saya.. dya adriza..


Beginilah kisahnya yang menyayat hait. Hormatilah & jangan derhaka kepada mereka serta hormatilah keputusan ibu anda.
Selamat menghayati setiap aksara yang seterusnya ini..

Yang mengandungkan aku… mak
Yang melahirkan aku… mak
Yang menyusukan aku… mak
Sekolah pertama aku… mak
Rezeki pertama Allah berikan kepadaku di alam rahim…. darah mak
Khasiat pertama membentuk dan menguat tulang temulangku…. kalsium mak
Makanan pertama yang masuk ke mulutku setelah dilahirkan… susu mak
Sentuhan pertama yang membelaiku…. tangan mak
Keindahan dunia yang pertama aku kenal… senyuman mak
Seterusnya
Bila dahaga, yang susukan aku…. mak                           
Bila lapar, yang suapkan aku…. mak                             
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku…. mak                   
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut…. Mak
                     
Bila bangun tidur, aku cari…. mak                             
Bila nangis, orang pertama yang datang…. mak                       
Bila nak bermanja, aku dekati….. mak                           
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah…. mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanyalah….. mak                       
Bila nakal, yang memarahi aku…. mak                
Bila merajuk, yang memujukku cuma…. mak                         
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah…. mak                 
Bila takut, yang tenangkan aku…. mak                           
Bila nak peluk, yang aku suka peluk…. mak
Aku selalu teringatkan…. mak                               
Bila sedih, aku mesti talipon…. mak                           
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu…. mak                     
Bila bengang, aku suka luah pada…. mak                           
Bila takut, aku selalu panggil… “mmaaakkkk!”
Bila sakit, orang paling risau adalah…. mak                       
Bila nak exam, orang paling sibuk juga…. mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu…. mak                         
Bila ada masalah, yang paling risau…. mak                         
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni…. mak
                    
Yang selalu masak makanan kegemaranku…. mak                       
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk…. mak           
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku…. mak                 
Yang selalu berleter kat aku…. mak                             
Yang selalu puji aku….. mak                                 
Yang selalu nasihat aku…. mak                               
Bila nak kahwin, Orang pertama aku tunjuk dan rujuk…. mak 
            
Aku ada pasangan hidup sendiri……   
Bila seronok, aku cari…. pasanganku                           
Bila sedih, aku cari…. mak
                                
Bila berjaya, aku ceritakan pada…. pasanganku                       
Bila gagal, aku ceritakan pada…. mak 
                      
Bila bahagia, aku peluk erat…. pasanganku                         
Bila berduka, aku peluk erat…. mak
                        
Bila nak bercuti, aku bawa…. pasanganku                         
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah…. mak
                      
Bila sambut valentine…. Aku bagi hadiah pada pasanganku                 
Bila sambut hari ibu… aku cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu”
            
Selalu.. aku ingat pasanganku
Selalu.. mak ingat kat aku
                                
Bila-bila… aku akan talipon pasanganku
Entah bila… aku nak talipon mak
                            
Selalu…aku belikan hadiah untuk pasanganku                       
Entah bila… aku nak belikan hadiah untuk emak   
                
Renungkan: “Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja… bolehkah kau kirim wang untuk mak? mak bukan nak banyak… lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah”. Berderai air mata jika kita mendengarnya. Tapi kalau mak sudah tiada……….
MAKKKKK… RINDU MAK, RINDU SESANGAT….   

Ketika mak masih ada….
Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya….?
berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya…..?
berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya….?
berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya…..? .
berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya…?
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya….?
dan akhir sekali bila mak dijemput pergi
berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya…..?

Peristiwa: Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.
Kos upah membantu ibu:
1) Tolong pergi kedai : RM4.00
2) Tolong jaga adik   : RM4.00
3) Tolong buang sampah: RM1.00
4) Tolong kemas bilik : RM2.00
5) Tolong siram bunga : RM3.00
6) Tolong sapu sampah : RM3.00
Jumlah : RM17.00 (Ringgit Malaysia Tujuh Belas Sahaja)
Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar di mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.
1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan – PERCUMA
2) Kos berjaga malam kerana menjagamu – PERCUMA
3) Kos air mata yang menitis keranamu – PERCUMA
4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu – PERCUMA
5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu – PERCUMA
Jumlah keseluruhan nilai kasih sayangku padamu – PERCUMA
Air mata si anak berlinang dan tidak dapat dibendung lagi setelah selesai membaca apa yang dituliskan oleh si ibu. Si anak menatap wajah ibu, memeluknya dan berkata, “Saya Sayangkan Ibu”. Kemudian si anak mengambil pen dan menulis “Telah Dibayar” pada mukasurat yang sama ditulisnya tadi.
Habis dah. Cukuplah. Sekadar perkongsian sahaja sebenarnya. Maaflah kalau ada yang tersinggung rasa. Ambillah tindakan segera mana dan apa yang patut. Hargailah ibu masa ada, dan doakan ibu yang telah tiada. Semoga ibu masuk syurga.. Amien..

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Nama Asmaul-Husna Allah