Ucapan salam

Survey

Take our Online Survey

Renung-renunglah setiap hari

kata-kata hikmah agama

PENTING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.
Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada pengunjung kerana telah sudi membaca artikel yang saya post di blog yang penuh dengan ilmu agama.

Saya akan post beberapa artikel bertemakan haji & umrah termasuklah ibadah sempena hari raya korban..... Selamat hari raya aidiladha.....
Di bawah ini merupakan artikel mengenainya:

Bahagian 1- Puasa hari Arafah
Bahagian 2-Pengenalan Hari Raya Aidiladha
Bahagian 3-Panduan melaksanakan solat sunat hari raya korban
Bahagian 4-Sembelihan korban bukan sekadar ibadah
Bahagian 5-Ucapan hari raya korban & nasihat

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

pengumuman

Sempena bulan Ramadhan yang akan kita jalani pada hari lusa, insya-Allah, saya ingin ucapkan selamat menyambut dan menjalani ibadah bulan Ramadhan kepada seluruh umat Islam di dunia. Perbanyakkanlah amal ibadat berlipat ganda dan jalani ibadah puasa mengikut cara yang telah Rasullulah SAW ajarkan. Insya-Allah, saya akan menulis tazkirah ramadhan tetapi artikel ini hanya post pada setiap tiga hari seminggu (Jumaat, Sabtu & Ahad) setiap minggu dan tidak lupa juga post perkembangan saya terkini di PERMATApintar. Saya rasa ada dalam 11 kali saya akan post tazkirah ramadhan. Beberapa hari menjelang hari raya, saya akan post 3 kali mengenai ucapan saya dan artikel hari raya aidilfitri. Jangan lupa untuk mengikuti tazkirah saya walaupun 5 minit sahaja. Kunjungilah blog saya.

Tazkirah ramadhan

Artikel Hari Raya Aidilfitri

Blog lain

Blog lain

Peringatan!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.

Video kiamat lebih dahsyat tetapi realitinya ia adalah gambaran sebenar & lebih dahsyat(4x) daripada video itu...... Semoga kita menginsafi kehidupan.......





'Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun'

(Sabda Rasulullah SAW)
Inilah anugerah yang saya dapat(top 100 ahli blog terbaik)....
Maka sebab itulah saya mahu pengunjung supaya datang ke blog saya yang penuh dengan informasi agama....



Carian pintas artikel agama anda

Peta Pengunjung

210

07 September 2012

Aidilfitri di Malaysia


UNIK. Begitulah pandangan pelajar luar negara, Defrim Shabanaj Fadil, 23, ketika berkongsikan pengalaman menyambut perayaan Aidilfitri di Malaysia.

Defrim yang merupakan penuntut di Universiti Antarabangsa Islam Malaysia (UIAM) mengakui walaupun mempunyai persepsi negatif pada awalnya terhadap sambutan raya yang diamalkan di Malaysia, namun tanggapannya tidak tepat sama sekali.

Selepas empat tahun berturut-turut menyambut perayaan Aidilfitri di Malaysia, Defrim yang berasal daripada Albania turut tertarik dengan kemeriahan sambutan hari raya di negara ini yang tiada di negara kelahirannya.

Pelajar tahun tiga, Fakulti Undang-undang itu juga mendakwa sambutan raya di Malaysia merupakan tradisi yang terbaik berbanding beberapa negara yang pernah dikunjunginya sebelum ini.

"Sepanjang pengalaman saya melanjutkan pelajaran di beberapa negara lain sebelum ini, saya berpeluang merasai sambutan raya Aidilfitri di negara tersebut. Pada pendapat saya, saya merasa kagum melihat keunikan tradisi Aidilfitri di Malaysia yang lebih meriah.

"Walaupun pada awalnya saya berasakan ia agak keterlaluan dan tidak sepatutnya Aidilfitri disambut dengan terlalu bersuka ria dan menjamah makanan yang banyak serta amalan memberi duit raya yang boleh menyebabkan pembaziran.

"Tetapi di sebalik itu, ia sebenarnya mempunyai kelebihan tersendiri. Apa yang lebih membanggakan saya adalah ketika ingin menunaikan solat sunat Aidilfitri.

"Saya melihat semua umat Islam di Malaysia tidak kira bangsa, peringkat umur dan lapisan masyarakat berkumpul dalam satu masjid bersama. Mereka juga saling bersalaman selepas selesai solat," katanya yang rasa bertuah kerana berpeluang menyambung pelajaran di Malaysia kepada pemberita baru-baru ini.

Tahun ini merupakan tahun ke tujuh Defrim menyambut perayaan tanpa ibu bapanya malah jauh dari negara kelahirannya.

Baginya, sudah menjadi perkara biasa menyambut raya Aidilfitri tanpa bersama keluarga kerana sejak kecil lagi dia jarang menyambut Aidilfitri bersama keluarga.

"Sejak daripada kecil lagi, saya memang hidup berjauhan dengan keluarga. Pada peringkat sekolah rendah dan menengah, ayah dan emak menghantar saya ke sekolah yang berjauhan daripada daerah kediaman kami.

"Selepas tamat sekolah pula, saya menerima tawaran untuk melanjutkan pelajaran di luar negara dan saya tidak akan pulang ke rumah selagi belum tamat pengajian.

"Sehingga menjadi terbiasa dengan keadaan itu. Bagi saya ini adalah normal, tetapi boleh menambah pengalaman serta pendedahan saya kepada kepelbagaian amalan budaya Islam di dunia ini," katanya.

Selain itu Defrim berkata, dia turut dapat merasai nikmat sambutan Aidilfitri di Malaysia yang akan disambut seperti tahun lalu bersama rakan-rakan daripada luar negara.

Sementara itu, bagi Suriya Akhtar, 19, merasai satu kelainan menyambut perayaan di Malaysia berbanding dengan negara kelahirannya.

Gadis dari Dhaka, Bangladesh itu berharap sambutan hari raya pertamanya itu di perantauan dapat memberikan erti kehidupan sebenar kerana terpaksa berjauhan daripada keluarga.

Pelajar Universiti Antarabangsa Al-Bukhary itu bercadang akan menyambut hari raya bersama pakcik dan makciknya yang juga menuntut di Malaysia.

"Ini merupakan kali pertama saya keluar daripada negara kelahiran saya dan Malaysia menjadi lokasi pertama itu untuk saya mendapatkan ilmu. Ia juga menjadi pengalaman pertama saya menyambut hari raya berjauhan daripada keluarga.

"Pastinya saya merasai kelainan terhadap sambutan raya di negara ini berbanding di Bangladesh. Bagaimanapun saya berharap dengan menyambut hari raya jauh daripada keluarga dapat meningkatkan lagi perasaan rindu dan kasih kepada keluarga," katanya.

Anak kedua daripada empat adik beradik itu turut mengakui gembira dapat beraya di Malaysia kerana dapat menyambutnya bersama rakan-rakan dari luar negara yang lain dan berkongsi kegembiraan bersama mereka.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Nama Asmaul-Husna Allah