Ucapan salam

Survey

Take our Online Survey

Renung-renunglah setiap hari

kata-kata hikmah agama

PENTING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.
Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada pengunjung kerana telah sudi membaca artikel yang saya post di blog yang penuh dengan ilmu agama.

Saya akan post beberapa artikel bertemakan haji & umrah termasuklah ibadah sempena hari raya korban..... Selamat hari raya aidiladha.....
Di bawah ini merupakan artikel mengenainya:

Bahagian 1- Puasa hari Arafah
Bahagian 2-Pengenalan Hari Raya Aidiladha
Bahagian 3-Panduan melaksanakan solat sunat hari raya korban
Bahagian 4-Sembelihan korban bukan sekadar ibadah
Bahagian 5-Ucapan hari raya korban & nasihat

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

pengumuman

Sempena bulan Ramadhan yang akan kita jalani pada hari lusa, insya-Allah, saya ingin ucapkan selamat menyambut dan menjalani ibadah bulan Ramadhan kepada seluruh umat Islam di dunia. Perbanyakkanlah amal ibadat berlipat ganda dan jalani ibadah puasa mengikut cara yang telah Rasullulah SAW ajarkan. Insya-Allah, saya akan menulis tazkirah ramadhan tetapi artikel ini hanya post pada setiap tiga hari seminggu (Jumaat, Sabtu & Ahad) setiap minggu dan tidak lupa juga post perkembangan saya terkini di PERMATApintar. Saya rasa ada dalam 11 kali saya akan post tazkirah ramadhan. Beberapa hari menjelang hari raya, saya akan post 3 kali mengenai ucapan saya dan artikel hari raya aidilfitri. Jangan lupa untuk mengikuti tazkirah saya walaupun 5 minit sahaja. Kunjungilah blog saya.

Tazkirah ramadhan

Artikel Hari Raya Aidilfitri

Blog lain

Blog lain

Peringatan!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.

Video kiamat lebih dahsyat tetapi realitinya ia adalah gambaran sebenar & lebih dahsyat(4x) daripada video itu...... Semoga kita menginsafi kehidupan.......





'Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun'

(Sabda Rasulullah SAW)
Inilah anugerah yang saya dapat(top 100 ahli blog terbaik)....
Maka sebab itulah saya mahu pengunjung supaya datang ke blog saya yang penuh dengan informasi agama....



Carian pintas artikel agama anda

Peta Pengunjung

210

28 Jun 2009

Tunai haji bagi yang mampu sahaja

Sheikh Muhammad Abu Zahrah berkata: "Allah SWT menerangkan kebatilan apa yang menjadi hujah kepada ahli kitab berkenaan dengan ayat terdahulu dan membangkang mereka dengan apa yang ditunjukkan kepada kebenaran kalaulah mereka pencari hidayah dan hakikat yang sebenar yang tidak menyeleweng sama sekali.

"Ayat-ayat yang dibahaskan ini mengarahkan mereka serta menunjuk perkara yang menjadi titik pertemuan bersama dengan bangsa Arab iaitu hubungan dengan Nabi Ibrahim a.s yang mereka bangga dengan menisbahkan kepadanya".

Ayat ke-96
Firman Allah SWT yang bermaksud: Sesungguhnya rumah ibadat yang mula-mula dibina untuk manusia (beribadat kepada Tuhannya) ialah Baitullah yang di Mekah yang berkat dan (dijadikan) petunjuk hidayah bagi umat manusia.

Iktibar dan fiqh ayat:
i. Al-Mawardi berkata: Maksud Bakkah ada tiga pendapat:
*Masjid al-Haram, inilah pendapat Ibn Shihab dan Damrah bin Rabi'ah.
*Mekah itu sendiri, inilah pendapat Abu Ubaidah.
*Tempat terletaknya Baitullah. Inilah riwayat daripada Malik.
Berkenaan dengan nama Bakkah itu sendiri ada dua pendapat:
*Diambil daripada kesibukan kerana sibuk orang ramai ketika tawaf.
*Dinamakan Bakkah kerana tempat tersebut telah menundukkan leher-leher orang yang takbur apabila mereka melakukan dengan kezaliman pasti dibalas dengan segera.
ii. Al-Maraghi berkata, perkataan barakah mempunyai dua pengertian. Pertama, tumbuh dan bertambah. Kedua, kekal dan berterusan sebagaimana kalimah tabarakallah, Allah yang Maha Kekal.
Barakah dengan erti pertama bermaksud kota Mekah yang dilimpahi pelbagai kebaikan bumi dan terdapat aneka jenis buah-buahan padahal ia hanya sebuah lembah yang tidak subur untuk bercucuk tanam. Perkataan barakah dengan maksud yang kedua adalah kota Mekah yang menjadikan manusia sentiasa rindu kepadanya sehinggakan orang mahu menziarahinya berkali-kali dengan apa cara sekalipun.
iii. Al-Sonhadji berkata, rumah yang kita jadikan kiblat waktu sembahyang itu ialah rumah yang mula-mula dijadikan oleh Allah tempat manusia beribadat iaitu kaabah namanya.
Ia dijadikan kiblat oleh orang Islam waktu sembahyang, dijadikan tempat ziarah waktu haji dan tawaf (mengelilingi kaabah) dan akan berlipat ganda pahala orang yang beribadat di sana.
iv. Mohamad Quraish Shihab berkata, ayat di atas menerangkan bahawa rumah peribadatan pertama untuk manusia adalah kaabah.
Ini memberi isyarat telah ada manusia menjejakkan kaki ke bumi. Manusia memiliki rasa cemas dan harapan. Naluri ini menghiasi manusia sejak kehadirannya di pentas bumi ini, maka sejak itu dia berdoa dan berhubungan dengan Tuhan.

Pakar Psikologi Agama, William James mengatakan, anda tidak menemukan satu tempat di mana manusia dalam masyarakat itu mengadakan hubungan dengan Tuhan yang Maha Kuasa.

Ayat ke-97.
Firman Allah SWT yang bermaksud: Di situ ada tanda-tanda keterangan yang nyata (yang menunjukkan kemuliaan-Nya, di antaranya ialah) makam Nabi Ibrahim a.s. Dan sesiapa yang masuk ke dalamnya aman tenteramlah dia. Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat haji dengan mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang mampu sampai kepada-Nya. Dan sesiapa yang kufur (ingkarkan kewajipan ibadat haji itu), maka sesungguhnya Allah Maha kaya (tidak berhajatkan sesuatu pun) dari sekelian makhluk.

Sebab Nuzul.
Diriwayatkan daripada Umar r.a bahawa beliau berkata: "Aku amat berkeinginan sekali untuk mengirim beberapa utusan ke negeri-negeri ini bagi memerhatikan setiap orang yang mempunyai kemampuan tetapi tidak mahu mengerjakan haji agar mereka ini dipukul sebagai ganti cukai kepala kerana mereka ini bukan orang Islam, bukan orang Islam".

Golongan Yahudi kerana ia apabila turunnya firman Allah SWT yang bermaksud: Siapa yang mencari selain Islam sebagai agama, nescaya tidak diterima daripadanya." Kemudian mereka berkata: "Kami orang Islam, lantas diperintahkan haji tetapi mereka tidak melakukannya". Kemudian Allah SWT turunkan ayat ini.

Iktibar dan fiqh ayat:
i. Perkataan istito'ah atau berkemampuan dalam ayat ini ada tiga pendapat:
*Harta benda, iaitu bekalan dan kenderaan. Inilah pendapat Imam al-Syafie.
*Iaitu dengan tubuh badan. Inilah pendapat Imam Malik.
*Dengan harta dan juga tubuh badan. Inilah pendapat Imam Abu Hanifah.
Berkenaan dengan siapa yang kufur pula, juga terdapat tiga pandangan:
*Siapa yang mengkufurkan dengan fardu haji dan berpendapat tidak wajib. Inilah pandangan Ibn Abbas.
*Siapa yang tidak berpendapat haji satu kebaikan dan meninggalkannya sebagai satu dosa. Inilah pandangan Zaid bin Aslam.
l Golongan Yahudi.
ii. Al-Maraghi berkata, haji diwajibkan kepada setiap orang Muslim yang berkemampuan. Perintah haji merupakan penghormatan besar kepada Baitullah bermula dari zaman Nabi Ibrahim a.s sehingga ke zaman Nabi Muhammad SAW.
Orang ramai sering menunaikan ibadah haji di Baitullah bagi mengikut jejak Nabi Ibrahim.
Hal ini menjadi mercu tanda yang begitu popular mengenai perhubungan antara Nabi Ibrahim dan Baitullah. Maksud kesanggupan kepada sesuatu ialah kemampuan mencapainya.
iii. Al-Sonhadji berkata, kewajipan haji itu diisyaratkan 'kuasa', dan ini adalah mengikut kedudukan seseorang dan mengikut zamannya.
Ini kerana kehormatan terhadap Baitullah, sebab manusia mengerjakan haji itu semenjak zaman Nabi Ibrahim a.s hingga zaman Nabi SAW dengan tidak ada putus-putusnya sebagai mengikuti jejak langkah syariat Nabi Ibrahim a.s.
iv. Mohamad Quraish Shihab berkata, makam Ibrahim a.s adalah tempat beliau berdiri membangun kaabah. Makam yang dimaksudkan adalah seluruh arah di mana kaabah itu mengarah.

Oleh kerana itu ramai yang menganggap makam Ibrahim adalah seluruh Masjid al-Haram.
Ada juga yang memahami istilah itu sebagai satu tempat yang ditandai dengan sebuah batu bekas telapak kedua kaki Ibrahim a.s ketika beliau solat di situ.

Kebesaran rumah Allah wajib dimuliakan dan kefarduan haji jelas membuktikan betapa perlunya umat Islam berusaha bersungguh-sungguh bagi melayakkannya menunaikan perintah Allah serta menjunjung-Nya seperti ibadat haji. Amin.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Nama Asmaul-Husna Allah