Ucapan salam

Survey

Take our Online Survey

Renung-renunglah setiap hari

kata-kata hikmah agama

PENTING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.
Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada pengunjung kerana telah sudi membaca artikel yang saya post di blog yang penuh dengan ilmu agama.

Saya akan post beberapa artikel bertemakan haji & umrah termasuklah ibadah sempena hari raya korban..... Selamat hari raya aidiladha.....
Di bawah ini merupakan artikel mengenainya:

Bahagian 1- Puasa hari Arafah
Bahagian 2-Pengenalan Hari Raya Aidiladha
Bahagian 3-Panduan melaksanakan solat sunat hari raya korban
Bahagian 4-Sembelihan korban bukan sekadar ibadah
Bahagian 5-Ucapan hari raya korban & nasihat

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

pengumuman

Sempena bulan Ramadhan yang akan kita jalani pada hari lusa, insya-Allah, saya ingin ucapkan selamat menyambut dan menjalani ibadah bulan Ramadhan kepada seluruh umat Islam di dunia. Perbanyakkanlah amal ibadat berlipat ganda dan jalani ibadah puasa mengikut cara yang telah Rasullulah SAW ajarkan. Insya-Allah, saya akan menulis tazkirah ramadhan tetapi artikel ini hanya post pada setiap tiga hari seminggu (Jumaat, Sabtu & Ahad) setiap minggu dan tidak lupa juga post perkembangan saya terkini di PERMATApintar. Saya rasa ada dalam 11 kali saya akan post tazkirah ramadhan. Beberapa hari menjelang hari raya, saya akan post 3 kali mengenai ucapan saya dan artikel hari raya aidilfitri. Jangan lupa untuk mengikuti tazkirah saya walaupun 5 minit sahaja. Kunjungilah blog saya.

Tazkirah ramadhan

Artikel Hari Raya Aidilfitri

Blog lain

Blog lain

Peringatan!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.

Video kiamat lebih dahsyat tetapi realitinya ia adalah gambaran sebenar & lebih dahsyat(4x) daripada video itu...... Semoga kita menginsafi kehidupan.......





'Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun'

(Sabda Rasulullah SAW)
Inilah anugerah yang saya dapat(top 100 ahli blog terbaik)....
Maka sebab itulah saya mahu pengunjung supaya datang ke blog saya yang penuh dengan informasi agama....



Carian pintas artikel agama anda

Peta Pengunjung

210

09 Februari 2013

Mesir tetap jadi tumpuan



Hasil nukilan penulis Utusan Malaysia, Zulkifli Nordin

MESIR sememangnya destinasi yang tidak asing lagi bagi rakyat Malaysia. Terdapat ribuan rakyat negara ini berada di bumi anbia tersebut untuk menuntut ilmu.

Pengalaman mengikuti lawatan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ke Kaherah baru-baru ini, memberi ruang kepada penulis untuk mengenali negara yang terkenal dengan kisah Firaun itu lebih dekat.

Masa yang terluang digunakan sepenuhnya bersama rakan-rakan wartawan lain untuk mengunjungi beberapa tempat menarik di negara yang turut dilanda fenomena Arab Spring dua tahun lalu yang menyaksikan tersungkurnya Hosni Mubarak dari kerusi kepresidenan yang dikuasainya sejak 30 tahun lalu.

Sudah pastilah lokasi pertama kami adalah Dataran Tahrir iaitu lokasi yang memungkinkan wajah politik Mesir berubah dua tahun lalu. Kehadiran kami disambut dengan sepanduk tertulis perkataan mengecam Mohamed Morsi.

Sebenarnya, tulisan seumpama itu sudah diduga memandangkan sememangnya menjadi tabiat kelompok yang baru menikmati erti kebebasan, mereka mahu segala tuntutan dilaksanakan dalam tempoh singkat.

Tidak mengapalah itu hak mereka, tetapi ketika lawatan ke situ, penulis menyaksikan Dataran Tahrir menjadi lokasi penunjuk-penunjuk perasaan berkhemah. Ada antaranya sudah berbulan-bulan berada di situ.

''Kami akan terus berada di sini, selagi tuntutan yang dibuat melalui revolusi rakyat dua tahun lalu tidak dipenuhi oleh pemerintah sedia ada,'' kata seorang penunjuk perasaan yang sudah dua bulan berkhemah di Dataran Tahrir.

Dataran bersejarah itu terletak berhampiran muzium Mesir yang memaparkan ribuan patung zaman Firaun. Untuk masuk ke muzium itu, pelancong dikenakan bayaran RM30 dan kamera tidak dibenarkan dibawa bersama.

Tetapi apa yang menimbulkan keanehan kepada penulis, peraturan itu seolah-olah hanya terpakai kepada pelancong dari Asia sahaja sedangkan ada pelancong Eropah dibiarkan sahaja merakamkan gambar dalam muzium tersebut.

Penulis diberitahu, bangunan muzium yang kami lawati itu hanya menempatkan patung-patung, kalau mahu melihat mumia kami perlu mengunjungi satu lagi ruangan dalam bangunan yang sama dengan bayaran RM50.

SungaiSelepas muzium ketika perjalanan ke Dataran Tahrir, kita juga boleh menyusuri Sungai Nil yang turut menjadi tumpuan pelancong. Ada bot yang disediakan untuk pelancong menyusuri sungai berkenaan dan kalau bernasib baik bolehlah menyaksikan pertunjukan percuma kerana ada gadis-gadis Arab tanpa segan silu menari gelek di hadapan anda sepanjang perjalanan.

Oleh kerana ramai berkata tidak lengkap ke Mesir kalau tidak melihat Piramid, maka penulis dan rakan-rakan turut mengunjungi piramid Giza, Sphinx, Kuil Luxor dan sebagainya.

Sebenarnya bagi mereka tidak berjiwa seni, piramid yang tersergam di hadapan mata tidak ada apa-apa keistimewaannya. Namun bagi yang mahu mengkaji, sudah pasti ia dianggap satu binaan manusia yang menakjubkan.

Mungkin kerana keistimewaan itulah, Firaun menjadi angkuh dan menderhaka kepada Allah SWT. Di kawasan piramid ini, pelancong harus banyak bersabar.

Paling ketara untuk melayan kerenah kelompok yang menawarkan perkhidmatan menunggang unta mengelilingi kawasan tersebut. Pelbagai helah mereka lakukan, malahan ramai juga pelancong yang terpedaya apabila dikenakan bayaran hanya untuk bergambar dengan unta di situ.

Menurut cerita, ketika revolusi tercetus dua tahun lalu, kawasan piramid langsung tidak dikunjungi oleh pelancong menyebabkan peniaga di situ mengalami kerugian yang amat teruk.

Kesempatan itu diambil oleh pihak tertentu untuk mengupah pengusaha yang menawarkan perkhidmatan unta dan kuda di kawasan piramid melakukan rusuhan di Dataran Tahrir.

Mereka menyerang penunjuk-penunjuk perasaan kerana menganggap puak berkenaan bertanggungjawab menyebabkan rezeki mereka terjejas.

Turut boleh dikunjungi oleh pelancong khususnya umat Islam adalah makam Imam Shafie. Makam yang terletak di pinggir bandar Kaherah ini dikatakan turut menempatkan kesan tapak kaki Rasulullah SAW.

Sama ada ia benar atau tidak, hanya Allah Maha Mengetahui tetapi apa yang pasti kesan tapak kaki itu dapat dilihat dengan jelas di salah satu sudut makam tersebut.

Sememangnya Mesir mempunyai banyak tempat menarik untuk dikunjungi tetapi dalam masa sama, negara itu juga menghadapi masalah kekotoran yang kronik.

Di mana-mana sahaja sampah-sarap boleh dilihat dicampak merata-rata, namun ia tetap tidak akan boleh menggugat hasrat pelancong yang ingin mengetahui sejarah Mesir purba dan menyaksikan keindahan Sungai Nil dan Terusan Suez yang mengagumkan.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Nama Asmaul-Husna Allah