Ucapan salam

Survey

Take our Online Survey

Renung-renunglah setiap hari

kata-kata hikmah agama

PENTING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.
Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada pengunjung kerana telah sudi membaca artikel yang saya post di blog yang penuh dengan ilmu agama.

Saya akan post beberapa artikel bertemakan haji & umrah termasuklah ibadah sempena hari raya korban..... Selamat hari raya aidiladha.....
Di bawah ini merupakan artikel mengenainya:

Bahagian 1- Puasa hari Arafah
Bahagian 2-Pengenalan Hari Raya Aidiladha
Bahagian 3-Panduan melaksanakan solat sunat hari raya korban
Bahagian 4-Sembelihan korban bukan sekadar ibadah
Bahagian 5-Ucapan hari raya korban & nasihat

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

pengumuman

Sempena bulan Ramadhan yang akan kita jalani pada hari lusa, insya-Allah, saya ingin ucapkan selamat menyambut dan menjalani ibadah bulan Ramadhan kepada seluruh umat Islam di dunia. Perbanyakkanlah amal ibadat berlipat ganda dan jalani ibadah puasa mengikut cara yang telah Rasullulah SAW ajarkan. Insya-Allah, saya akan menulis tazkirah ramadhan tetapi artikel ini hanya post pada setiap tiga hari seminggu (Jumaat, Sabtu & Ahad) setiap minggu dan tidak lupa juga post perkembangan saya terkini di PERMATApintar. Saya rasa ada dalam 11 kali saya akan post tazkirah ramadhan. Beberapa hari menjelang hari raya, saya akan post 3 kali mengenai ucapan saya dan artikel hari raya aidilfitri. Jangan lupa untuk mengikuti tazkirah saya walaupun 5 minit sahaja. Kunjungilah blog saya.

Tazkirah ramadhan

Artikel Hari Raya Aidilfitri

Blog lain

Blog lain

Peringatan!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.

Video kiamat lebih dahsyat tetapi realitinya ia adalah gambaran sebenar & lebih dahsyat(4x) daripada video itu...... Semoga kita menginsafi kehidupan.......





'Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun'

(Sabda Rasulullah SAW)
Inilah anugerah yang saya dapat(top 100 ahli blog terbaik)....
Maka sebab itulah saya mahu pengunjung supaya datang ke blog saya yang penuh dengan informasi agama....



Carian pintas artikel agama anda

Peta Pengunjung

210

13 Ogos 2009

Haji dan falsafahnya

HAJI adalah satu perjalanan kerohanian seseorang hamba menuju Tuhan-Nya yang Maha Pencipta. Perjalanan ini amatlah berlainan berbanding seseorang itu mengembara ke destinasi yang lain. Perjalanan ini menuntut kesabaran yang amat tinggi dan penyerahan diri secara total kepada Allah SWT.

Perjalanan mengerjakan haji ini juga adalah rentetan perjalanan Rasulullah SAW sendiri semasa hajjatul wada'. Kisah hajjatul wada' ini amatlah masyhur sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Jabir r.a.

Definisi Haji

Haji ialah mengunjungi Baitullah al-Haram di Makkah pada bulan-bulan haji untuk mengerjakan ibadat-ibadat tertentu menurut syarat-syaratnya.

Allah SWT berfirman yang bermaksud: Dan serulah kepada manusia dengan (kewajipan) mengerjakan haji, nescaya mereka akan datang sama ada dengan berjalan kaki atau berkenderaan dari segenap ceruk rantau yang jauh lagi dalam. (al-Haj: 87)
Menurut Sheikh Daud Al-fatani di dalam kitabnya menerangkan tentang huraian ayat di atas.

Menurut kaedah lughah, ayat di atas meletakkan mubtadak muakhkhar dan khabar muqaddam. Manakala khitab ditujukan secara am iaitu al-Nas iaitu "wahai sekelian manusia" tanpa pengkhususan.

Mubtadak Muakhkhar iaitu kewajipan mengerjakan haji diletakkan di belakang menunjukkan kewajipan itu tidak semestinya disegerakan kecuali apabila sudah sampai syarat istito'ahnya (berkemampuan).

Ia memberi isyarat supaya manusia menyempurnakan urusan yang bersesuaian dengan fitrah mereka.

Amalan ini bertepatan dengan sunnah Nabi Muhammad SAW apabila baginda mengerjakan haji di akhir hayatnya dan haji ini masyhur dengan panggilan hajjatul wada'.

Apa yang dapat disimpulkan di sini ialah kefarduan haji adalah sesuatu kewajipan yang mesti ditunaikan tetapi kewajipan ini tidak semestinya ditunaikan dengan segera kecuali setelah cukup syarat istito'ahnya ataupun kemampuannya.

Hikmah dan falsafah haji

Terdapat banyak hikmah dan faedah disyariatkan haji.
Allah SWT berfirman yang maksud-Nya: Supaya mereka menyaksikan pelbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama Allah SWT, pada hari-hari tersebut kerana pengurniaan-Nya kepada mereka dengan binatang-binatang ternak (untuk dijadikan korban) dan yang demikian makanlah kamu dari (daging) binatang-binatang korban itu dan berilah makan kepada orang yang susah, yang fakir miskin. (al-Haj: 28)
Ibn abbas r.a menyatakan maksud faedah dalam ayat berkenaan ialah faedah di dunia dan faedah di akhirat.

1. Rehlah Rohaniah
Di antara hikmat dan falsafah haji yang utama ialah haji merupakan rehlah rohaniah atau perjalanan suci berbanding perjalanan yang lain.
Ia juga bukan perjalanan seperti melancong ke tempat-tempat yang menarik tetapi perjalanan ini mempunyai pelbagai hikmah, iktibar dan faedah yang boleh diambil.
Walau bagaimanapun, kebanyakan jemaah haji mengalami kejutan budaya di sana lantas tidak dapat menyesuaikan diri. Oleh itu, bakal-bakal haji perlulah menyiapkan diri sama ada dari segi persiapan rohani, jasmani dan mental.

2. Dhuyuf Ar-Rahman (Tetamu Allah)
Mereka yang menjejakkan kaki ke Tanah Suci merupakan tetamu Allah. Allah memberi jaminan bagi mereka yang bermusafir untuk menunaikan haji bahawa apa sahaja doa mereka akan diperkenankan Allah. Ibarat seorang tamu yang datang, amatlah dimuliakan oleh tuan rumah.
Sehubungan itu, marilah kita memohon ke hadrat Allah swt dengan sebanyak-banyaknya agar peluang keemasan ini tidak terlepas begitu sahaja.

3. Mendapat Kemuliaan
Jemaah haji yang pulang dari Mekah kebiasaannya dimuliakan oleh penduduk qariah masing-masing sebagai kemuliaan dari Allah SWT melalui mata manusia.

Sesetengah mereka menjadi rujukan bahkan ada yang diangkat menjadi siak, bilal dan imam di surau-surau.

Begitulah kemuliaan yang diberikan Allah kepada mereka yang mengerjakan haji dengan sempurna dan apabila balik ke kampung masing-masing memanfaatkan amalan-amalan yang telah dilakukan di Mekah Al-Mukarramah.

4. Dijamin tidak akan mendapat kepapaan
Terdapat beberapa hadis yang menerangkan tentang jaminan Allah terhadap mereka yang mengerjakan haji kerana Allah.
Salah satu jaminan Allah ialah mereka yang menunaikan haji dengan sempurna dijamin tidak mendapat kepapaan hidup di dunia. Berbahagialah mereka yang mendapat rahmat dan jaminan Allah swt.

5. Suci Bersih Ibarat Bayi Yang Baru Dilahirkan

Daripada Abu Hurairah r.a mengatakan beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda: Barang siapa yang mengerjakan haji kerana Allah tiada ia melakukan perkara keji dan fasiq seolah-olah kembali ia seperti hari dilahirkan ibunya.

Sehubungan itu, sayugialah diingatkan kepada bakal-bakal haji agar membetulkan niat mengerjakan haji semata-mata kerana Allah mudah-mudahan diampunkan dosa yang telah lalu.

Kesimpulan
Akhirnya, haji merupakan satu ibadat. Ia juga merupakan Rukun Islam kelima yang perlu dilaksanakan oleh mereka yang mampu sampai kepadanya.

Bagi mereka yang sudah berkemampuan eloklah segera berbuat demikian moga-moga apabila lengkap rukun Islam kelima, lengkaplah Islam mereka.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Nama Asmaul-Husna Allah