Ucapan salam

Survey

Take our Online Survey

Renung-renunglah setiap hari

kata-kata hikmah agama

PENTING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.
Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada pengunjung kerana telah sudi membaca artikel yang saya post di blog yang penuh dengan ilmu agama.

Saya akan post beberapa artikel bertemakan haji & umrah termasuklah ibadah sempena hari raya korban..... Selamat hari raya aidiladha.....
Di bawah ini merupakan artikel mengenainya:

Bahagian 1- Puasa hari Arafah
Bahagian 2-Pengenalan Hari Raya Aidiladha
Bahagian 3-Panduan melaksanakan solat sunat hari raya korban
Bahagian 4-Sembelihan korban bukan sekadar ibadah
Bahagian 5-Ucapan hari raya korban & nasihat

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

pengumuman

Sempena bulan Ramadhan yang akan kita jalani pada hari lusa, insya-Allah, saya ingin ucapkan selamat menyambut dan menjalani ibadah bulan Ramadhan kepada seluruh umat Islam di dunia. Perbanyakkanlah amal ibadat berlipat ganda dan jalani ibadah puasa mengikut cara yang telah Rasullulah SAW ajarkan. Insya-Allah, saya akan menulis tazkirah ramadhan tetapi artikel ini hanya post pada setiap tiga hari seminggu (Jumaat, Sabtu & Ahad) setiap minggu dan tidak lupa juga post perkembangan saya terkini di PERMATApintar. Saya rasa ada dalam 11 kali saya akan post tazkirah ramadhan. Beberapa hari menjelang hari raya, saya akan post 3 kali mengenai ucapan saya dan artikel hari raya aidilfitri. Jangan lupa untuk mengikuti tazkirah saya walaupun 5 minit sahaja. Kunjungilah blog saya.

Tazkirah ramadhan

Artikel Hari Raya Aidilfitri

Blog lain

Blog lain

Peringatan!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.

Video kiamat lebih dahsyat tetapi realitinya ia adalah gambaran sebenar & lebih dahsyat(4x) daripada video itu...... Semoga kita menginsafi kehidupan.......





'Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun'

(Sabda Rasulullah SAW)
Inilah anugerah yang saya dapat(top 100 ahli blog terbaik)....
Maka sebab itulah saya mahu pengunjung supaya datang ke blog saya yang penuh dengan informasi agama....



Carian pintas artikel agama anda

Peta Pengunjung

210

26 Mac 2010

Beribadat di depan Kaabah


Kota Suci Mekah tidak pernah sunyi daripada kunjungan umat Islam dari seluruh dunia.


UMAR al Khattab benar-benar menjadi peneroka kepada era dakwah atau penyebaran Islam oleh Rasulullah SAW secara terbuka dan berterus terang. Keberanian Umar membawa keluar Islam dari persembunyian itu menyebabkan Rasulullah begitu kagum, lantas menggelarkan sahabat itu dengan panggilan Umar Al Faruq, iaitu seseorang yang dapat membezakan antara hak dan batil, antara kebenaran dan yang palsu.
Sejak itu, tanpa perlu takut apatah lagi segan, baginda dan seluruh sahabat tidak lagi menoleh ke belakang kecuali maju terus ke hadapan untuk menyampaikan Islam tanpa mengira masa, tempat dan sasaran.
Ia juga menyaksikan umat Islam 'merdeka' melakukan ibadat di Kaabah. Mereka solat dan memanjatkan syukur terhadap Allah kerana telah menjadi impian sekian lama untuk beribadat di hadapan Kaabah tanpa gangguan mana-mana pihak.
Ibnu Masud r.a. berkata: "Kami tidak berupaya untuk bersembahyang di sisi Kaabah melainkan setelah Umar memeluk Islam. Apabila dia masuk Islam, dia memerangi mereka sehingga Quraisy membiarkan kami sembahyang dengan bebas. Sesungguhnya dengan Islamnya Umar adalah suatu kemenangan. Kami sentiasa merasa mulia sejak Umar memeluk Islam."
Diriwayatkan dari Suhayb bin Sinan al Rumiy r.a pula katanya: "Apabila Umar masuk Islam, maka Islam mula zahir dan dia menyeru kepada Islam secara terang-terangan. Kami pun duduk di sekitar masjid (Kaabah) dalam beberapa halaqah (lingkaran) dan kami bertawaf sekeliling Kaabah.
"Kami juga dapat membalas terhadap mereka yang berkasar dengan kami dan kami pulangkan sebahagian yang pernah mereka lakukan terhadap kami."
Benar semua kejadian di Kaabah itu terpaksa disaksikan sendiri oleh kaum Musyrik lagi kafir sambil tidak dapat berbuat apa-apa lagi apabila Islam mempunyai dua jaguh yang sangat terkemuka iaitu Hamzah dan Umar.
Namun Abu Jahal yang mati akal, datang berjumpa Nabi Muhammad lalu berkata: "Wahai Muhammad, kalau kamu cerca lagi tuhan kami selepas ini kami akan mencerca Allah!"
Lalu turun ayat memberi panduan kepada umat Islam untuk berhadapan dengan sikap Abu Jahal tadi dalam surah al-An'am ayat 108.
Tetapi sebelum itu tahukah anda bagaimana bapa saudara Nabi Muhammad iaitu Hamzah Abdul Mutalib memeluk Islam?
Kita perlu kembali ke peristiwa Nabi SAW dihina oleh Abu Jahal ketika baginda memanggil penduduk Mekah untuk menerima seruan baginda di Bukit Safa, iaitu di peringkat awal baginda cuba berdakwah terhadap kaumnya.
Seorang hamba wanita milik Abdullah bin Juda'an terus mengadu kepada Hamzah yang ketika itu baru pulang dari memburu binatang mengenai penghinaan yang dibuat oleh Abu Jahal terhadap baginda.
Hamzah yang ketika itu belum lagi memeluk Islam begitu marah dan terus mencari Abu Jahal yang dikatakan sedang berkumpul dengan kaumnya.
Sejurus Hamzah bertemu dengan seteru Islam itu, tanpa banyak soal, bapa saudara Nabi itu terus mengetuk kepala Abu Jahal dengan busur panah yang ada di tangannya sehingga luka berdarah.
"Berani kamu menghina Muhammad pada hal aku seagama dengan dia. Tahukah kamu aku sendiri percaya dengan apa yang diserukannya itu," kata Hamzah dengan bengisnya.
Walaupun mengalami luka dan seolah-olah dimalukan di hadapan khalayak ramai namun amaran keras Hamzah itu sedikit pun tidak dibalas oleh Abu Jahal. Ini kerana dia memang gentar kepada kekuatan Hamzah.
Namun selepas kejadian itu, dengan segera Hamzah menemui anak Nabi untuk memeluk Islam kerana bimbang pembohongannya yang beliau telah memeluk Islam akan diketahui ramai.
Pengislaman Hamzah itu sangat ditakuti oleh kaum musyrikin kerana beliau sangat terkenal dengan keberanian dan kegagahan.
Lalu apakah caranya lagi bagi kaum kafir Quraisy itu untuk menghalang kemaraan Islam? Segala-galanya telah dilakukan. Daripada sehalus-halus perbuatan termasuk memujuk Nabi Muhammad sehinggalah para pengikut baginda ramai yang mati disiksa namun semua gagal.
Namun apa yang dapat dilakukan oleh patung-patung yang kaku dan bisu itu? Sebanyak mana pun mereka membuat persembahan dan korban di hadapan berhala-berhala, tiada satu pun dari patung-patung itu mampu menunjukkan kuasa mempertahankan diri mereka dari terus kononnya dihina oleh ajaran-ajaran Islam yang dibawa oleh baginda itu.
Mereka benar-benar terkepung dengan segala macam kesulitan yang mereka sendiri ciptakan.
Untuk membunuh Rasulullah mungkin mudah bagi mereka lakukan namun mereka sedar setitis darah baginda tumpah maka akan berlaku pertumpahan darah yang lebih teruk di seluruh Mekah. Lebih teruk mereka sendiri akan terbunuh dan musnah.
Lalu agenda untuk membunuh baginda terpaksa mereka lupakan.
Namun setiap hari telah menjadi rutin sebahagian dari mereka terus menyakiti Nabi SAW yang kebetulan lingkungan jiran-jirannya, ramai yang masih terdiri dari golongan kafir.
Antara jiran-jiran baginda itu termasuklah Abu Lahab, iaitu bapa saudara baginda sendiri, Hakam Ibni Abil asi, Uqbah bin Abi Muit dan Udai bin hamra al Saqofi. Inilah jiran-jiran terdekat baginda.
Mereka semua sepakat menyakiti baginda. Iaitu dengan cara semua dan segala macam jenis sampah dan kotoran dari rumah mereka, terus dibuang di hadapan rumah nabi.
Apabila mereka menyembelih lembu, unta mahupun kambing segala perut, tali perut dan kekotoran haiwan-haiwan itu diletakkan di hadapan rumah baginda.
Namun baginda tidak pernah marah atau membalas perbuatan-perbuatan mereka itu, malah baginda tetap bersabar dan baginda membersihkan dan membuang semua sampah dan kotoran itu.
Sebenarnya keluarga dan seluruh kaum kerabat Nabi SAW turut bimbang terhadap keselamatan baginda. Lebih-lebih lagi bapa saudara nabi, Abu Talib sentiasa memastikan baginda tidak diapa-apakan dari sebarang cubaan untuk mencedera atau membunuhnya.
Malah beliau sanggup menggantikan di tempat tidur Nabi SAW dan begitu juga anak-anaknya lain bagi memastikan tiada cubaan membunuh ketika baginda sedang tidur.
Dalam masa yang sama juga dikatakan kafir Quraisy ini sanggup menawarkan kepada baginda tidak sahaja termasuk pangkat, kedudukan, harta malah akidah juga.
Dalam suatu peristiwa baginda dipanggil untuk hadir dalam persidangan kafir Quraisy di Dewan Nadwah dan ditawarkan untuk berkongsi akidah. Sekalipun tawaran itu sebenarnya begitu berat, tidak memberikan faedah apa-apa kepada mereka sendiri namun mereka terpaksa tawarkan asalkan sahaja Rasulullah tidak lagi menjadi ancaman.
"Wahai Muhammad sudah bermacam-mcam kami tawarkan kepada kamu tetapi tidak satu pun yang kamu setuju dan terima. Sekarang ini kami hendak membuat tawaran lagi, tawaran ini berat bagi kami. Tetapi mudah-mudahan kita dapat sepakat.
"Kami lihat engkau bermati-matian dengan agama kamu, kami ingin berseru kepada kamu supaya kita selesaikan masalah antara kita.
"Iaitu engkau sembah Tuhan kami sehari dan kami sembah tuhan kamu sehari, berselang-selang," kata mereka.
Tentu Rasulullah sekali-kali tidak akan menggadaikan maruah agama itu dengan tawaran yang sebegitu. Baginda terus menolak dengan tegasnya.
"Bagaimana kalau kami sembah tuhan kamu selama seminggu tetapi kamu sembah tuhan kami cukup hanya satu hari dalam seminggu," kata mereka.
"Tidak!," jawab Rasulullah.
"Bagaimana pula dengan tawaran berikut yang tentu sama sekali mudah untuk engkau lakukan berbanding berat kepada kami untuk menerimanya.
"Iaitu kami sanggup sambah tuhan kami sepanjang tahun tetapi cukup sehari dalam setahun itu untuk kamu menyembah tuhan kami pula," pinta mereka.
Permintaan mereka itu tetap ditolak mentah-mentah oleh baginda. Baginda tidak berkompromi dalam soal akidah. Tidak seinci pun baginda mengalah untuk berpaling daripada menyembah Allah sekali pun mereka dikatakan akhirnya dapat menerima Islam.
Lalu kaum kafir Quraisy benar-benar kebingungan sedangkan seorang demi seorang meninggalkan patung berhala dan lebih tertarik memeluk Islam.
Akhirnya dengan tidak ada cara lain, mereka berbincang dan bersetuju untuk melancarkan gerakan memboikot Rasulullah.
Boikot atau pemulauan, dianggap sebagai pembunuh dalam senyap yang diharapkan dapat 'mengajar' baginda.
Ikuti seterusnya bagaimana peritnya hidup baginda sehinggakan ada di kalangan kaum keluarga terpaksa makan rumput-rumput kering!

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Nama Asmaul-Husna Allah