Ucapan salam

Survey

Take our Online Survey

Renung-renunglah setiap hari

kata-kata hikmah agama

PENTING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.
Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada pengunjung kerana telah sudi membaca artikel yang saya post di blog yang penuh dengan ilmu agama.

Saya akan post beberapa artikel bertemakan haji & umrah termasuklah ibadah sempena hari raya korban..... Selamat hari raya aidiladha.....
Di bawah ini merupakan artikel mengenainya:

Bahagian 1- Puasa hari Arafah
Bahagian 2-Pengenalan Hari Raya Aidiladha
Bahagian 3-Panduan melaksanakan solat sunat hari raya korban
Bahagian 4-Sembelihan korban bukan sekadar ibadah
Bahagian 5-Ucapan hari raya korban & nasihat

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

pengumuman

Sempena bulan Ramadhan yang akan kita jalani pada hari lusa, insya-Allah, saya ingin ucapkan selamat menyambut dan menjalani ibadah bulan Ramadhan kepada seluruh umat Islam di dunia. Perbanyakkanlah amal ibadat berlipat ganda dan jalani ibadah puasa mengikut cara yang telah Rasullulah SAW ajarkan. Insya-Allah, saya akan menulis tazkirah ramadhan tetapi artikel ini hanya post pada setiap tiga hari seminggu (Jumaat, Sabtu & Ahad) setiap minggu dan tidak lupa juga post perkembangan saya terkini di PERMATApintar. Saya rasa ada dalam 11 kali saya akan post tazkirah ramadhan. Beberapa hari menjelang hari raya, saya akan post 3 kali mengenai ucapan saya dan artikel hari raya aidilfitri. Jangan lupa untuk mengikuti tazkirah saya walaupun 5 minit sahaja. Kunjungilah blog saya.

Tazkirah ramadhan

Artikel Hari Raya Aidilfitri

Blog lain

Blog lain

Peringatan!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.

Video kiamat lebih dahsyat tetapi realitinya ia adalah gambaran sebenar & lebih dahsyat(4x) daripada video itu...... Semoga kita menginsafi kehidupan.......





'Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun'

(Sabda Rasulullah SAW)
Inilah anugerah yang saya dapat(top 100 ahli blog terbaik)....
Maka sebab itulah saya mahu pengunjung supaya datang ke blog saya yang penuh dengan informasi agama....



Carian pintas artikel agama anda

Peta Pengunjung

210

21 Mac 2010

Habibah mengembalikan mas kahwinnya

HABIBAH binti Sahak bin Tsalabah al-Anshariyah merupakan wanita yang banyak memberi sumbangan kepada Islam. Ibunya bernama Amrah binti Masud. Habibah mempunyai seorang adik-beradik perempuan yang bernama Rughainah binti Sahal.
Habibah merupakan seorang pelapor hadis. Dia melaporkan hadis dari Nabi Muhammad. Dia sering ke rumah Nabi Muhammad untuk mempelajari dan menimba ilmu pengetahuan Islam. Isteri-isteri Nabi Muhammad sudah kenal rapat dengan Habibah kerana dia juga sering melawat isteri-isteri Nabi Muhammad.
Penah dilaporkan, Nabi Muhammad pernah jatuh hati terhadap Habibah. Nabi Muhammad berhajat untuk melamar Habibah. Tetapi Nabi Muhammad bimbang akan timbul perasaan cemburu di kalangan kaum Ansar. Nabi Muhammad ingin menjaga hubungan baik di antara orang Muhajirin dan Ansar.
Akhirnya, Habibah berkahwin dengan Sabit bin Qais. Sabit adalah salah seorang sahabat Nabi Muhammad. Perkahwinan mereka tidak bahagia. Habibah berasa tidak bahagia dan tenang untuk hidup bersama Sabit lagi. Peristiwa ini menyebabkan Habibah terpaksa berjumpa dengan Nabi Muhammad.
'Baik saya pergi memberitahu masalah saya ini kepada Nabi Muhammad," bisik Habibah seorang diri.
Habibah bergegas berjumpa dengan Nabi Muhammad. "Wahai tuan, saya datang berjumpa tuan kerana saya ingin mencerita masalah yang sedang saya hadapi ini."
"Apakah masalah yang sedang awak hadapi?" tanya Nabi Muhammad.
"Sabit bin Qais adalah suami saya. Saya tidak berniat memburuk-buruk akhlak dan agamanya. Tetapi saya sudah tidak tahan hidup dengannya kerana dia tidak menunaikan hak terhadap isteri dan keluarganya.
Nabi Muhammad mendengar kata-kata Habibah lalu bertanya, "Sekiranya awak ingin berpisah dengannya, sanggupkah awak mengembalikan mas kahwin yang diberikan oleh Sabit kepada awak?"
Habibah terus menjawab tanpa menunggu masa yang panjang, "Ya, saya bersedia untuk memulangkan kebun yang diberikannya sebagai mas kahwin kepada saya."
Habibah terus pulang dan berjumpa dengan Sabit bagi memulangkan kebun milik suaminya itu. Selepas itu berlakulah perpisahan di antara Habibah dan suaminya. Habibah meneruskan kehidupan dengan beramal ibadah kepada Allah. Akhirnya datang seorang lelaki bernama Ubay bin Kaab melamarnya. Ubay lebih dikenali dengan gelaran Abu al-Mundzir. Dia adalah seorang sahabat Nabi Muhammad yang turut menghimpun al-Quran pada zaman Nabi Muhammad.
Abu al-Mundzir adalah seorang sahabat Nabi Muhammad yang banyak ilmu pengetahuannya. Dia juga kuat beramal. Sehingga pada suatu hari Nabi Muhammad telah berkata kepada Abu al-Mundzir, "Wahai Abu al-Mundzir, Sesungguhnya Allah telah menyuruh saya membaca al-Quran untuk awak."
Lalu Abu al-Mundzir bertanya kepada Nabi Muhammad, "Benarkah Allah telah menyebut nama saya kepada tuan?"
"Ya, wahai Abu al-Mundzir," jawab Nabi Muhamad
Abu al-Mundzir menangis kerana berasa terlalu gembira dengan berita yang didengarnya itu. Dia berasa sangat bertuah kerana menjadi sahabat Nabi Muhammad.
Habibah dan Abu al-Mundzir hidup sebagai sepasang suami isteri yang bahagia. Suaminya merupakan seorang pelapor hadis. Suaminya banyak melaporkan hadis dari Nabi Muhammad. Dia melaporkan sebanyak 164 buah hadis. Suaminya meninggal dunia pada tahun 30 Hijrah.
Habibah juga tidak ketinggalan dalam melaporkan hadis dari Nabi Muhammad. Dia sering kali pergi ke rumah Nabi Muhammad bagi mempelajari ilmu agama Islam. Dia juga sering melawat isteri-isteri Nabi Muhammad sehingga mereka kenal rapat dengan Habibah.
Antara hadis yang terkenal dilaporkan oleh Habibah ialah tentang faedah yang didapati oleh ibu bapa yang mempunyai anak yang meninggal semasa kecil dan masih belum baligh.
Pada suatu hari, Habibah datang ke rumah Nabi Muhammad. Pada masa itu Nabi Muhammad baru saja sampai di rumahnya. Habibah sedang berbual dengan isteri Nabi Muhammad. Kemudian Habibah mendengar beberapa ilmu agama Islam yang baru dipelajarinya pada hari itu daripada Nabi Muhammad
Nabi Muhammad pun berkata, "Apabila terdapat di antara sepasang suami isteri yang kematian tiga orang anaknya semasa masih kecil dan masih belum baligh, anak-anak tersebut akan berdiri betul-betul dihadapan pintu syurga."
Habibah mendengar dengan penuh teruja. Dia memasangkan telinga dan menguatkan daya ingatannya untuk mempelajari ilmu itu.
"Kemudian kami akan mengatakan kepada anak-anak kecil itu, silakan masuk ke dalam syurga. Mereka lantas menjawab, kami tidak akan masuk ke syurga selagi kedua-dua ibu bapa kami ikut masuk ke syurga bersama-sama kami," jelas Nabi Muhammad panjang lebar.
Habibah binti Sahal seorang wanita yang banyak menyumbang kepada sejaranh Islam. Dia terus hidup sehingga zaman Khalifah ar-Rasyidin. Namun begitu tarikh sebenar kematiannya tidak dinyatakan secara terperinci dalam catatan sejarah Islam.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Nama Asmaul-Husna Allah