Ucapan salam

Survey

Take our Online Survey

Renung-renunglah setiap hari

kata-kata hikmah agama

PENTING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.
Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada pengunjung kerana telah sudi membaca artikel yang saya post di blog yang penuh dengan ilmu agama.

Saya akan post beberapa artikel bertemakan haji & umrah termasuklah ibadah sempena hari raya korban..... Selamat hari raya aidiladha.....
Di bawah ini merupakan artikel mengenainya:

Bahagian 1- Puasa hari Arafah
Bahagian 2-Pengenalan Hari Raya Aidiladha
Bahagian 3-Panduan melaksanakan solat sunat hari raya korban
Bahagian 4-Sembelihan korban bukan sekadar ibadah
Bahagian 5-Ucapan hari raya korban & nasihat

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

pengumuman

Sempena bulan Ramadhan yang akan kita jalani pada hari lusa, insya-Allah, saya ingin ucapkan selamat menyambut dan menjalani ibadah bulan Ramadhan kepada seluruh umat Islam di dunia. Perbanyakkanlah amal ibadat berlipat ganda dan jalani ibadah puasa mengikut cara yang telah Rasullulah SAW ajarkan. Insya-Allah, saya akan menulis tazkirah ramadhan tetapi artikel ini hanya post pada setiap tiga hari seminggu (Jumaat, Sabtu & Ahad) setiap minggu dan tidak lupa juga post perkembangan saya terkini di PERMATApintar. Saya rasa ada dalam 11 kali saya akan post tazkirah ramadhan. Beberapa hari menjelang hari raya, saya akan post 3 kali mengenai ucapan saya dan artikel hari raya aidilfitri. Jangan lupa untuk mengikuti tazkirah saya walaupun 5 minit sahaja. Kunjungilah blog saya.

Tazkirah ramadhan

Artikel Hari Raya Aidilfitri

Blog lain

Blog lain

Peringatan!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.

Video kiamat lebih dahsyat tetapi realitinya ia adalah gambaran sebenar & lebih dahsyat(4x) daripada video itu...... Semoga kita menginsafi kehidupan.......





'Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun'

(Sabda Rasulullah SAW)
Inilah anugerah yang saya dapat(top 100 ahli blog terbaik)....
Maka sebab itulah saya mahu pengunjung supaya datang ke blog saya yang penuh dengan informasi agama....



Carian pintas artikel agama anda

Peta Pengunjung

210

16 September 2010

Nabi satukan penduduk Yathrib

KETIBAAN Rasulullah SAW bersama ahli-ahli rombongannya bagaikan satu sinar baru menerangi bandar Yathrib yang sebelum ini menyaksikan penduduknya hidup berpecah-belah.
Kalangan bangsa Arab dan Yahudi yang sering bergaduh dan bersaing dalam pelbagai persoalan hidup.
Namun pada hari pertama kehadiran Nabi Muhammad sahaja sudah memperlihatkan mereka kini bersatu.
Arab dan Yahudi, lelaki dan perempuan, tua dan muda, dewasa dan kanak-kanak semuanya keluar beramai-ramai ke jalan bagi menyambut kehadiran baginda.
"Allahu Akbar, Rasulullah telah tiba, Allahu akbar, Muhammad sudah tiba, Allahu Akbar, Muhammad sudah datang, Allahu Akbar, Rasulullah sudah datang," laung mereka.
Mereka bertahmid dan berselawat ke atas junjungan nabi itu dengan penuh gembira dan melupakan segala sengketa perkauman yang selama ini membelenggu diri.
Begitu pun, ramai kalangan penduduk Yathrib itu sebenarnya tidak mengenali Nabi Muhammad kerana mereka tidak pernah bertemu secara bersemuka dengan baginda.
Jadi mereka tidak kenal mana satu Nabi Muhammad dan yang mana satu Abu Bakar.
Ditambah lagi umur antara baginda dan sahabatnya itu tidak jauh beza, iaitu Abu Bakar dikatakan dua tahun lebih muda daripada Rasulullah.
Walaupun tidak pernah mengenali Rasulullah secara fizikal, tidak mengenal rupa paras baginda namun soal kesetiaan dan keyakinan mereka terhadap baginda tidak boleh dipersoalkan lagi.
Mereka sudah memberi keyakinan dan keimanan yang tidak berbelah bagi kepada Muhammad. Malah berjanji akan mempertahankan baginda daripada musuh-musuh Allah seperti mereka mempertahankan isteri, anak-anak dan kaum keluarga mereka sendiri.
Akhirnya apabila mereka melihat sendiri Abu Bakar melindungi Nabi Muhammad daripada terik sinaran matahari maka barulah mereka tahu yang mana satu Rasulullah.
Mereka kemudiannya berebut-rebut memegang tali unta tunggangan baginda untuk mengajak baginda tinggal di rumah atau di kampung mereka.
Malah tidak kurang juga kerana hendak mengambil berkat untuk tinggal bersama dengannya.
"Silakanlah singgah di rumah kami, supaya kamu mendapat teman, bekalan, senjata dan pertahanan," kata mereka.
Walaupun mereka bukanlah golongan yang kaya atau mewah tetapi mereka sangat berharap kalau baginda dapat singgah dan menetap di rumah mereka.
Tetapi baginda yang mengalu-alukan kemurahan hati penduduk Yathrib meminta supaya membiarkan sahaja unta baginda berjalan mengikut kemahuan haiwan itu sehingga ia berhenti sendiri.
"Biarlah dia berhenti sendiri. Unta ini mengikut perintah Allah," kata baginda.
Akhirnya, unta yang membawa baginda dikatakan berhenti di daerah suku Najjar.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Nama Asmaul-Husna Allah