Ucapan salam

Survey

Take our Online Survey

Renung-renunglah setiap hari

kata-kata hikmah agama

PENTING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.
Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada pengunjung kerana telah sudi membaca artikel yang saya post di blog yang penuh dengan ilmu agama.

Saya akan post beberapa artikel bertemakan haji & umrah termasuklah ibadah sempena hari raya korban..... Selamat hari raya aidiladha.....
Di bawah ini merupakan artikel mengenainya:

Bahagian 1- Puasa hari Arafah
Bahagian 2-Pengenalan Hari Raya Aidiladha
Bahagian 3-Panduan melaksanakan solat sunat hari raya korban
Bahagian 4-Sembelihan korban bukan sekadar ibadah
Bahagian 5-Ucapan hari raya korban & nasihat

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

pengumuman

Sempena bulan Ramadhan yang akan kita jalani pada hari lusa, insya-Allah, saya ingin ucapkan selamat menyambut dan menjalani ibadah bulan Ramadhan kepada seluruh umat Islam di dunia. Perbanyakkanlah amal ibadat berlipat ganda dan jalani ibadah puasa mengikut cara yang telah Rasullulah SAW ajarkan. Insya-Allah, saya akan menulis tazkirah ramadhan tetapi artikel ini hanya post pada setiap tiga hari seminggu (Jumaat, Sabtu & Ahad) setiap minggu dan tidak lupa juga post perkembangan saya terkini di PERMATApintar. Saya rasa ada dalam 11 kali saya akan post tazkirah ramadhan. Beberapa hari menjelang hari raya, saya akan post 3 kali mengenai ucapan saya dan artikel hari raya aidilfitri. Jangan lupa untuk mengikuti tazkirah saya walaupun 5 minit sahaja. Kunjungilah blog saya.

Tazkirah ramadhan

Artikel Hari Raya Aidilfitri

Blog lain

Blog lain

Peringatan!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.

Video kiamat lebih dahsyat tetapi realitinya ia adalah gambaran sebenar & lebih dahsyat(4x) daripada video itu...... Semoga kita menginsafi kehidupan.......





'Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun'

(Sabda Rasulullah SAW)
Inilah anugerah yang saya dapat(top 100 ahli blog terbaik)....
Maka sebab itulah saya mahu pengunjung supaya datang ke blog saya yang penuh dengan informasi agama....



Carian pintas artikel agama anda

Peta Pengunjung

210

29 September 2010

Yahudi degil dan bermuka-muka

CONTOH fenomena kedegilan dan permusuhan bangsa Yahudi sebagaimana yang diceritakan oleh Ibnu Ishaq ialah seperti mana yang ditegaskan oleh Yasir bi Akhtab seperti mana diceritakan oleh anak saudara kesayangannya, Safiyyah yang merupakan anak salah seorang pembesar Yahudi, Huyayy binti Akhtab.
Safiyyah berkata: "Setiap kali mereka melihat aku, pasti mereka memegang dan memelukku. Sehinggalah pada suatu hari, mereka hadir dalam satu majlis pertemuan dengan Nabi Muhammad. Iaitu dari pagi sehinggalah lewat petang barulah mereka pulang ke rumah dengan rupa wajah yang bingung dan sedih.
"Mereka langsung tidak menyapa saya berbeza dengan kelaziman yang mereka lakukan setiap kali apabila bertemu dengan saya.
"Ketika itulah saya mendengar mereka berkata sesuatu yang agak memeranjatkan juga," kata Safiyyah.
Huyyay bertanyakan kepada Yasir: "Betulkah dia orangnya? Yang sering disebut-sebut oleh para pendita dan kitab-kitab kita sebelum ini?"
"Demi Allah, dialah orangnya," kata Yasir.
"Adakah kamu benar-benar kenal dan meyakini dengan apa yang kamu percayai itu," tanya Huyyay lagi.
"Benar, kerana tanda-tanda dan alamat kenabian itu ada padanya. Memang benarlah dialah orangnya, tidak syak lagi," kata Yasir.
"Jika begitu apa yang bermain dalam fikiran mu sekarang ini dan apa yang hendak kita lakukan," kata Huyyay.
"Demi Allah, selagi hayatku masih dikandung badan, aku berazam akan memusuhi Muhammad untuk selama-lamanya," kata Yasir tegas.
Begitulah sikap Yahudi, yang sanggup bermuka-muka di hadapan baginda tetapi apabila pulang ke rumah, mereka menunjukkan belang yang sebenar.
Namun Yahudi tetap menjadi penduduk bukan Islam di Madinah yang perlu dihadapi oleh Nabi Muhammad.
Baginda mengetahui segala isi perut mereka yang sebenarnya berpura-pura itu. Lalu dengan segera satu perjanjian perlu dibuat dengan bangsa Yahudi, iaitu sebelum bangsa itu menzahirkan penentangan mereka terhadap Islam.
Perjanjian dengan kaum Yahudi itu yang secara imbas memberikan kepada mereka kebebasan mutlak dalam soal agama dan harta benda.
Ini kerana baginda tidak mengambil polisi pengusiran dan permusuhan terhadap bangsa itu. Tetapi satu perjanjian yang langsung tidak memberi jalan bagi membolehkan bangsa itu melakukan penentangan terhadap baginda dan Islam.
Lalu diadakan perjanjian dengan kaum Yahudi yang mendiami Yathrib, yang antara butir-butirnya adalah seperti berikut;
l Bangsa dan kaum Yahudi adalah satu umat bersama dengan kaum Mukmin lain terutama yang mendiami Madinah. Lalu masing-masing berhak mengamalkan agama mereka termasuklah pengikut-pengikut dan diri mereka.
l Kaum Yahudi dan umat Islam berkewajipan membiayai sendiri nafkah hidup masing-masing.
l Antara mereka hendaklah saling tolong menolong terutama memerangi mereka yang menentang piagam ini.
l Kedua-dua kaum ini hendaklah juga saling nasihat menasihati, berbuat kebaikan dan tidak melakukan sebarang kesalahan yang boleh memudarat diri dan orang lain.
l Masing-masing juga tidak dibenarkan sama sekali untuk membuat kesalahan terhadap orang lain tanpa sebarang alasan yang munasabah.
l Pertolongan hendaklah diberikan kepada mereka yang dizalimi tanpa mengira agama, bangsa dan kaum.
l Dalam keadaan suasana peperangan kaum Yahudi dan kaum Mukmin hendaklah sama-sama saling membiayai.
l Dengan piagam ini, Yathrib menjadi tanah yang dihormati.
l Sebarang masalah atau pertikaian yang dibimbangi membawa kerosakan di kalangan mereka yang memeterai piagam ini hendaklah dirujuk kepada Allah dan Nabi Muhammad sendiri.
l Kaum Musyrikin Mekah tidak boleh dilindungi dan begitu juga mereka yang menjadi tali barut kepada kaum Musyrik Mekah itu.
l Mereka yang terlibat dengan piagam ini hendaklah tolong menolong menentang mereka yang cuba menghancurkan Yathrib.
l Perjanjian ini tidak boleh dilanggar melain mereka yang zalim atau berdosa!
Dengan termeterainya perjanjian ini, maka kaum Yahudi tertakluk kepada segala isi kandungannya. Ternyata ia merupakan satu perjanjian yang memberikan keadilan kepada semua pihak dan tersembunyi seribu satu hikmah yang secara bijak direncanakan sendiri oleh Nabi Muhammad.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Nama Asmaul-Husna Allah