Ucapan salam

Survey

Take our Online Survey

Renung-renunglah setiap hari

kata-kata hikmah agama

PENTING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.
Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada pengunjung kerana telah sudi membaca artikel yang saya post di blog yang penuh dengan ilmu agama.

Saya akan post beberapa artikel bertemakan haji & umrah termasuklah ibadah sempena hari raya korban..... Selamat hari raya aidiladha.....
Di bawah ini merupakan artikel mengenainya:

Bahagian 1- Puasa hari Arafah
Bahagian 2-Pengenalan Hari Raya Aidiladha
Bahagian 3-Panduan melaksanakan solat sunat hari raya korban
Bahagian 4-Sembelihan korban bukan sekadar ibadah
Bahagian 5-Ucapan hari raya korban & nasihat

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

pengumuman

Sempena bulan Ramadhan yang akan kita jalani pada hari lusa, insya-Allah, saya ingin ucapkan selamat menyambut dan menjalani ibadah bulan Ramadhan kepada seluruh umat Islam di dunia. Perbanyakkanlah amal ibadat berlipat ganda dan jalani ibadah puasa mengikut cara yang telah Rasullulah SAW ajarkan. Insya-Allah, saya akan menulis tazkirah ramadhan tetapi artikel ini hanya post pada setiap tiga hari seminggu (Jumaat, Sabtu & Ahad) setiap minggu dan tidak lupa juga post perkembangan saya terkini di PERMATApintar. Saya rasa ada dalam 11 kali saya akan post tazkirah ramadhan. Beberapa hari menjelang hari raya, saya akan post 3 kali mengenai ucapan saya dan artikel hari raya aidilfitri. Jangan lupa untuk mengikuti tazkirah saya walaupun 5 minit sahaja. Kunjungilah blog saya.

Tazkirah ramadhan

Artikel Hari Raya Aidilfitri

Blog lain

Blog lain

Peringatan!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.

Video kiamat lebih dahsyat tetapi realitinya ia adalah gambaran sebenar & lebih dahsyat(4x) daripada video itu...... Semoga kita menginsafi kehidupan.......





'Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun'

(Sabda Rasulullah SAW)
Inilah anugerah yang saya dapat(top 100 ahli blog terbaik)....
Maka sebab itulah saya mahu pengunjung supaya datang ke blog saya yang penuh dengan informasi agama....



Carian pintas artikel agama anda

Peta Pengunjung

210

21 November 2010

Nabi Yunus yang kecewa

DAN mengapa tidak ada (penduduk) suatu kota yang beriman, lalu imannya itu bermanfaat kepadanya selain kaum Yunus? Tatkala mereka (kaum Yunus itu) beriman, Kami hilangkan daripada mereka azab yang menghinakan dalam kehidupan dunia, dan Kami beri kesenangan kepada mereka sampai kepada waktu tertentu. (Yunus: 98)
Terdapat sebuah negeri yang bernama Ninawa yang mana kebanyakan penduduknya menyembah berhala. Hampir setiap rumah di negeri tersebut dipenuhi dengan patung-patung yang diperbuat daripada batu. Penduduk di situ hidup dalam kejahilan, kegelapan, kesesatan dan menyimpang daripada jalan Allah.
Untuk menyedarkan penduduk di kampung tersebut, Allah telah mengutuskan Nabi Yunus untuk memberi cahaya melalui agama Allah dan menghindarkan mereka daripada kegelapan menyembah patung berhala. Nabi Yunus tidak mempunyai ikatan persaudaraan atau perkauman dengan penduduk tersebut. Kehadirannya adalah sebagai orang asing hanya ingin berdakwah serta membimbing mereka ke jalan yang benar. Nabi Yunus mahu mereka insaf dan sedar bahawa berhala-berhala yang disembah itu adalah barang buatan yang tidak berguna. Tuhan yang harus disembah ialah Allah, yang telah menjadikan bumi, langit, bulan, matahari dan segala-galanya.
Apabila penduduk di negeri tersebut mendengar dakwah yang dibawa oleh Nabi Yunus, mereka menjadi sangat terkejut dan menganggap ia bertentangan dengan tradisi kehidupan mereka turun-menurun iaitu menyembah berhala dan memuja batu yang berupa patung. Tambahan pula mereka tidak akan tunduk dan patuh kepada kata seseorang daripada kalangan rakyat biasa, bukan raja atau bangsawan, apatah lagi yang tidak mempunyai kekayaan dan kekuasaan.
Demikianlah nasib yang dialami oleh Nabi Yunus. Baginda dimaki, dihina, disanggah habis-habisan setiap kali ingin berdakwah dan mengajak mereka menyembah Allah. Dengan penuh kesabaran dan budi bahasa yang tinggi, Nabi Yunus menghadapinya dengan tenang selama bertahuntahun. Namun mereka tetap mengingkari ajakan Nabi Yunus.
Kerana keingkaran mereka itu, Nabi Yunus berasa bimbang dan takut mereka akan ditimpa seksaan dan azab daripada Allah, seperti mana yang dialami oleh bangsa-bangsa sebelum mereka. Sudah puas Nabi Yunus menasihati mereka. Sebaliknya mereka menganggapnya sebagai suatu yang lucu dan hanya cakapcakap kosong sahaja. Mereka mengatakan bahawa mereka tidak akan tunduk kepada Allah dan tidak takut akan seksaan Allah itu. Mereka mencabar supaya didatangkan seksaan itu sekiranya benar.
Nabi Yunus tidak dapat menahan kesabarannya lagi. Hatinya marah tidak terhingga sehingga baginda sudah berputus asa. Nabi Yunus berjanji tidak akan berhubung dan menemui mereka lagi. Lalu Nabi Yunus berjalan dan keluar meninggalkan kampung dan bangsanya yang ingkar itu. Baginda ingin merantau ke negeri lain dengan hati yang kesal dan putus asa.
Belum pun jauh perjalanan Nabi Yunus dari negeri itu, turunlah bala dan seksaan Allah ke atas penduduk yang sombong dan bongkak itu. Mula-mula Allah menurunkan cuaca panas yang sangat tinggi sehingga mengubah warna kulit sehingga menjadikan mereka cacat dan jelik. Mulai timbul di hati mereka akan kebenaran kata-kata Nabi Yunus dahulu.
Mereka berasa sangat takut dan mula memanggil-manggil nama Nabi Yunus. Mereka mula teringat akan azab dan seksaan yang pernah diturunkan terhadap kaum Nabi Nuh, bangsa 'Ad dan Tsamud. Lalu mereka pun ingin bertaubat dan menurut segala ajaran Nabi Yunus. Tetapi sayang, Nabi Yunus sudah pergi dan tidak seorang pun mengetahui ke ke mana baginda pergi.
Di kala itu mereka meminta ampun dan bertaubat kepada Allah seperti mana yang pernah diajarkan oleh Nabi Yunus dahulu. Taubat itu benar-benar timbul dalam hati mereka yang ikhlas. Lalu Allah pun menghentikan seksaan yang telah diturunkan itu. Mereka kembali hidup dalam keadaan biasa, aman dan tenteram. Mereka amat berharap akan kehadiran Nabi Yunus dan ingin mengangkat baginda menjadi pemimpin mereka. Tetapi Nabi Yunus tidak juga muncul-muncul. Baginda telah membawa dirinya dari situ dengan hati yang penuh kesal dan kecewa. 

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Nama Asmaul-Husna Allah