Ucapan salam

Survey

Take our Online Survey

Renung-renunglah setiap hari

kata-kata hikmah agama

PENTING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.
Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada pengunjung kerana telah sudi membaca artikel yang saya post di blog yang penuh dengan ilmu agama.

Saya akan post beberapa artikel bertemakan haji & umrah termasuklah ibadah sempena hari raya korban..... Selamat hari raya aidiladha.....
Di bawah ini merupakan artikel mengenainya:

Bahagian 1- Puasa hari Arafah
Bahagian 2-Pengenalan Hari Raya Aidiladha
Bahagian 3-Panduan melaksanakan solat sunat hari raya korban
Bahagian 4-Sembelihan korban bukan sekadar ibadah
Bahagian 5-Ucapan hari raya korban & nasihat

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

pengumuman

Sempena bulan Ramadhan yang akan kita jalani pada hari lusa, insya-Allah, saya ingin ucapkan selamat menyambut dan menjalani ibadah bulan Ramadhan kepada seluruh umat Islam di dunia. Perbanyakkanlah amal ibadat berlipat ganda dan jalani ibadah puasa mengikut cara yang telah Rasullulah SAW ajarkan. Insya-Allah, saya akan menulis tazkirah ramadhan tetapi artikel ini hanya post pada setiap tiga hari seminggu (Jumaat, Sabtu & Ahad) setiap minggu dan tidak lupa juga post perkembangan saya terkini di PERMATApintar. Saya rasa ada dalam 11 kali saya akan post tazkirah ramadhan. Beberapa hari menjelang hari raya, saya akan post 3 kali mengenai ucapan saya dan artikel hari raya aidilfitri. Jangan lupa untuk mengikuti tazkirah saya walaupun 5 minit sahaja. Kunjungilah blog saya.

Tazkirah ramadhan

Artikel Hari Raya Aidilfitri

Blog lain

Blog lain

Peringatan!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.

Video kiamat lebih dahsyat tetapi realitinya ia adalah gambaran sebenar & lebih dahsyat(4x) daripada video itu...... Semoga kita menginsafi kehidupan.......





'Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun'

(Sabda Rasulullah SAW)
Inilah anugerah yang saya dapat(top 100 ahli blog terbaik)....
Maka sebab itulah saya mahu pengunjung supaya datang ke blog saya yang penuh dengan informasi agama....



Carian pintas artikel agama anda

Peta Pengunjung

210

24 November 2010

Siti Aishah perawi hadis(bahagian 2)

Sehingga ada disebutkan: "Sekiranya ilmu Siti Aishah dikumpulkan dan dibandingkan dengan ilmu seluruh ibu kaum Muslimin dan ilmu seluruh kaum wanita maka ilmu yang dimiliki oleh Siti Aishah adalah lebih utama."
Tiada tandingannya penguasaan ilmu yang dimiliki oleh Siti Aishah berbanding para sahabat besar Rasulullah sendiri.
Ini sebagaimana yang diceritakan oleh Masruq: "Aku melihat orang tua dan para sahabat besar Rasulullah bertanya kepada Siti Aishah mengenai harta warisan (ilmu faraid)".
Sebagaimana juga Atha bin Abu Rabah yang menjadi saksi bahawa Siti Aishah adalah orang yang paling mengerti di antara manusia dan paling baik pendapatnya di antara mereka.
Seorang lagi, Abu Marwah pula berkata: "Aku tidak melihat seorang pun yang lebih mengerti mengenai ilmu fiqh, ubat-ubatan dan syair kecuali Siti Aishah."
Ketokohan Siti Aishah benar-benar tiada tandingannya berbanding tokoh wanita lain yang ada di dunia ini ditambah kecekalan beliau dalam menghadapi saat-saat difitnah dan pergelutan politik selepas kewafatan baginda Rasulullah.
Lalu terukir di dalam al-Quran, bagaimana pertolongan daripada Allah membebaskan Siti Aishah dari api fitnah yang disebarkan oleh kalangan munafik bagi merosakkan nama baik beliau dan Islam.
Ayat tersebut adalah firman Allah yang bermaksud: Sesungguhnya orang yang membawa berita bohong itu adalah daripada golongan kamu juga. Janganlah kamu kira bahawa berita bohong itu buruk bagi kamu. Tiap-tiap orang daripada mereka mendapat batasan atas dosa yang dikerjakannya. Dan siapa di antara mereka yang ambil bahagian terbesar dalam penyiaran berita bohong itu, baginya azab yang pedih. (an-Nur: 11)
Justeru, dapatkan fadilat yang besar apabila kita berpeluang menziarahi dan seterusnya beriktikaf di Masjid Nabawi di Madinah.
Kita dianjurkan supaya solat berhampiran sebuah tiang yang dikenali sebagai Tiang Saidatina Aishah.
Seperti yang dipetik daripada buku Madinah Munawarrah - Kelebihan dan Sejarah oleh Dr. Abdul Basit Abdul Rahman (Telaga Biru, 2010), Tiang tersebut adalah yang ketiga (kedudukan) daripada mimbar (dalam Masjid Nabawi), yang ketiga daripada makam Rasulullah dan yang ketiga daripada kedudukan kiblat di dalam masjid itu. (Dalam kedudukan ketiga selepas Tiang Mukhalaqqah - Tiang Wangi, Mihrab Nabawi dan Mimbar Masjid Nabawi).
Tiang itu juga dikenali sebagai Tiang al Muhajirin kerana golongan Muhajirin selalu berkumpul berdekatan dengan tiang itu.
Menurut Dr. Abdul Basit lagi, Tiang Undi juga adalah nama lain bagi Tiang Saidatina Siti Aishah ini kerana menurut Tabarani di dalam kitabnya, Al Awsat, Siti Aishah berkata, Rasulullah telah bersabda yang bermaksud: "Di dalam masjidku ini ada satu tempat yang jika manusia mengetahui mengenai kelebihannya nescaya mereka akan berkerumun di situ sehingga terpaksa cabut undi untuk mendapatkan tempat untuk bersolat di situ".
Apabila para sahabat bertanya tempat yang dimaksudkan oleh Rasulullah itu, Siti Aishah keberatan memberitahunya tetapi dipercayai beliau memberitahu anak saudaranya, Abdullah Ibnu Az Zubair mengenainya.
Juga dipercayai bahawa Rasulullah pernah menjadi imam solat fardu berhampiran tiang ini selama dua atau tiga bulan sebelum berpindah ke tempat solatnya selepas pertukaran kiblat.
Para sahabat seperti Abu Bakar As Siddiq, Usman bin Affan, Abdullah bin Az Zubair, Amir bin Abdullah sentiasa dilihat menunaikan solat berhampiran Tiang Saidatina Siti Aishah itu.
Namun sebagaimana disebut oleh Dr. Abdul Basit, tiang-tiang (lapan tiang utama kesemuanya termasuk Tiang Saidatina Siti Aishah) yang berada dalam kawasan Raudhah Masjid Nabawi disebut kelebihannya secara umum kerana tidak terdapat kelebihan atau fadilat khusus bagi setiap tiang itu.
Oleh itu bersolatlah tanpa mengira bahagian manapun di Raudhah itu.
Isteri kesayangan Rasulullah ini menghembuskan nafas yang terakhir pada 17 Ramadan, Tahun 58 Hijrah bersamaan 13 Julai, 678 Masihi pada usia 66 tahun.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Nama Asmaul-Husna Allah