Ucapan salam

Survey

Take our Online Survey

Renung-renunglah setiap hari

kata-kata hikmah agama

PENTING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.
Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada pengunjung kerana telah sudi membaca artikel yang saya post di blog yang penuh dengan ilmu agama.

Saya akan post beberapa artikel bertemakan haji & umrah termasuklah ibadah sempena hari raya korban..... Selamat hari raya aidiladha.....
Di bawah ini merupakan artikel mengenainya:

Bahagian 1- Puasa hari Arafah
Bahagian 2-Pengenalan Hari Raya Aidiladha
Bahagian 3-Panduan melaksanakan solat sunat hari raya korban
Bahagian 4-Sembelihan korban bukan sekadar ibadah
Bahagian 5-Ucapan hari raya korban & nasihat

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

pengumuman

Sempena bulan Ramadhan yang akan kita jalani pada hari lusa, insya-Allah, saya ingin ucapkan selamat menyambut dan menjalani ibadah bulan Ramadhan kepada seluruh umat Islam di dunia. Perbanyakkanlah amal ibadat berlipat ganda dan jalani ibadah puasa mengikut cara yang telah Rasullulah SAW ajarkan. Insya-Allah, saya akan menulis tazkirah ramadhan tetapi artikel ini hanya post pada setiap tiga hari seminggu (Jumaat, Sabtu & Ahad) setiap minggu dan tidak lupa juga post perkembangan saya terkini di PERMATApintar. Saya rasa ada dalam 11 kali saya akan post tazkirah ramadhan. Beberapa hari menjelang hari raya, saya akan post 3 kali mengenai ucapan saya dan artikel hari raya aidilfitri. Jangan lupa untuk mengikuti tazkirah saya walaupun 5 minit sahaja. Kunjungilah blog saya.

Tazkirah ramadhan

Artikel Hari Raya Aidilfitri

Blog lain

Blog lain

Peringatan!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.

Video kiamat lebih dahsyat tetapi realitinya ia adalah gambaran sebenar & lebih dahsyat(4x) daripada video itu...... Semoga kita menginsafi kehidupan.......





'Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun'

(Sabda Rasulullah SAW)
Inilah anugerah yang saya dapat(top 100 ahli blog terbaik)....
Maka sebab itulah saya mahu pengunjung supaya datang ke blog saya yang penuh dengan informasi agama....



Carian pintas artikel agama anda

Peta Pengunjung

210

02 Julai 2011

Seni hiasan tikar sembahyang

"Dan dari mana saja kamu keluar, maka palingkanlah wajahmu ke arah Masjidil Haram; sesungguhnya ketentuan itu benar-benar sesuatu yang hak dari Tuhanmu…" . (al-Baqarah: 149)
Sembahyang merupakan salah satu tiang dalam menegakkan agama Islam. Umat Islam mengerjakan sembahyang lima kali sehari pada waktu-waktu yang telah ditetapkan. Perkara utama yang dititikberatkan ketika mengerjakan sembahyang ialah kebersihan. Kebersihan daripada segi tubuh badan, pakaian dan tempat untuk mengerjakan sembahyang termasuk masjid.
Kebanyakan masjid hari ini dilengkapi dengan permaidani yang indah sebagai tempat sujud. Jika umat Islam bersembahyang di rumah ataupun di luar rumah ketika bermusafir, kebanyakan daripada mereka menggunakan sehelai kain sebagai alas.
Kain alas ini dikenali dengan pelbagai nama seperti Janamaz (dalam bahasa Parsi), sajjada ( dalam bahasa Arab) dan seccade atau namazlik (dalam bahasa Turki).
Dalam masyarakat Melayu ia dikenali sebagai tikar sembahyang. Walaupun tikar sembahyang bukan merupakan satu peralatan yang wajib ada bagi menunaikan sembahyang tetapi ia tetap mendapat perhatian masyarakat Islam.
Tikar sembahyang sering didapati dalam bentuk segi empat tepat. Ia terbahagi kepada dua bahagian kerana bahagian atas merupakan tempat sujud dan bahagian bawah merupakan tempat berdiri. Terdapat pelbagai warna dan motif digunakan bagi menghias tikar sembahyang. Pilihan warna terang seperti merah, hijau, dan biru dan ada juga yang menggunakan pilihan warna salju ataupun putih. Ada di kalangan masyarakat Islam yang memilih tikar sembahyang mereka tanpa sebarang hiasan.
Motif hiasan utama yang sering digunakan pada hari ini oleh pembuat tikar sembahyang dan menjadi pilihan masyarakat Islam ialah ilustrasi Masjidil Haram dan Masjid Nabawi. Bagi pilihan Masjidil Haram, terdapat juga pilihan motif Kaabah sahaja atau pemandangan keseluruhan masjid.
Kebanyakan tenunan tikar sembahyang pada hari ini dihasilkan menggunakan mesin. Ini berlainan dengan penghasilan tikar sembahyang di beberapa wilayah Islam sebelum abad ke 20 Masihi atau 14 Hijrah seperti di Tuki, India dan Iran. Tikar sembahyang pada masa itu dihasilkan menggunakan tangan.
Pilihan motif abstrak dan bunga-bungaan merupakan pilihan utama dari segi hiasan. Ilustrasi gantungan lampu masjid di bahagian tengah gerbang turut digunakan.
Pilihan motif hiasan penting kerana ia bukan sekadar hiasan tetapi mempunyai maksud dan kegunaan untuk Islam mengerjakan sembahyang.
Contohnya jika gambar Kaabah ia memberi suntikan perasaan kepada orang yang sedang bersembahyang bahawa mereka berada berada di hadapan Kaabah yang menjadi kiblat bagi umat nabi Muhammad SAW.
Sebelum kemudahan Internet berkembang dengan luas seperti hari ini, tidak semua umat Islam berpeluang melihat rupa bentuk Masjidil Haram apatah lagi bagi saudara baru yang baru mengenali Islam. Kehadiran ilustrasi di atas tikar sembahyang mungkin digunakan sebagai pengenalan mengenai kiblat yang menjadi arah dalam sembahyang.
Kehadiran hiasan sebegini juga membezakan tikar sembahyang dengan permaidani yang lain dan ia perlu mendapat perhatian terutamanya dari segi kebersihan.
Satu lagi motif yang mungkin asing bagi umat Islam di sini ialah motif tapak tangan. Terdapat tikar sembahyang yang dihiasi motif kedua-dua belah tapak tangan.
Motif ini digunakan bagi memudahkan kanak-kanak atau saudara baru yang mengerjakan sembahyang supaya meletakkan tangan mereka di tempat motif tersebut ketika sujud.
Terdapat beberapa teknik penghasilan tikar sembahyang seperti tenunan, simpulan, sulaman dan anyaman.
Bagi tikar sembahyang yang dihiasi sulaman, ia selalunya mempunyai lapisan kain di bahagian belakang bagi menyokong berat kain yang telah disulam. Ia juga bagi memelihara simpulan sulaman di bahagian belakang daripada rosak.
Di dunia Melayu terdapat tikar sembahyang yang diperbuat daripada anyaman mengkuang. Kadangkala ia mempunyai lapisan kain di bahagian permukaannya yang juga dihiasi dengan sulaman seperti tekat.
Para pengunjung boleh melihat koleksi tikar sembahyang dari beberapa negara Islam di dalam galeri tekstil Muzium Kesenian Islam Malaysia.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Nama Asmaul-Husna Allah