Ucapan salam

Survey

Take our Online Survey

Renung-renunglah setiap hari

kata-kata hikmah agama

PENTING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.
Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada pengunjung kerana telah sudi membaca artikel yang saya post di blog yang penuh dengan ilmu agama.

Saya akan post beberapa artikel bertemakan haji & umrah termasuklah ibadah sempena hari raya korban..... Selamat hari raya aidiladha.....
Di bawah ini merupakan artikel mengenainya:

Bahagian 1- Puasa hari Arafah
Bahagian 2-Pengenalan Hari Raya Aidiladha
Bahagian 3-Panduan melaksanakan solat sunat hari raya korban
Bahagian 4-Sembelihan korban bukan sekadar ibadah
Bahagian 5-Ucapan hari raya korban & nasihat

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

pengumuman

Sempena bulan Ramadhan yang akan kita jalani pada hari lusa, insya-Allah, saya ingin ucapkan selamat menyambut dan menjalani ibadah bulan Ramadhan kepada seluruh umat Islam di dunia. Perbanyakkanlah amal ibadat berlipat ganda dan jalani ibadah puasa mengikut cara yang telah Rasullulah SAW ajarkan. Insya-Allah, saya akan menulis tazkirah ramadhan tetapi artikel ini hanya post pada setiap tiga hari seminggu (Jumaat, Sabtu & Ahad) setiap minggu dan tidak lupa juga post perkembangan saya terkini di PERMATApintar. Saya rasa ada dalam 11 kali saya akan post tazkirah ramadhan. Beberapa hari menjelang hari raya, saya akan post 3 kali mengenai ucapan saya dan artikel hari raya aidilfitri. Jangan lupa untuk mengikuti tazkirah saya walaupun 5 minit sahaja. Kunjungilah blog saya.

Tazkirah ramadhan

Artikel Hari Raya Aidilfitri

Blog lain

Blog lain

Peringatan!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.

Video kiamat lebih dahsyat tetapi realitinya ia adalah gambaran sebenar & lebih dahsyat(4x) daripada video itu...... Semoga kita menginsafi kehidupan.......





'Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun'

(Sabda Rasulullah SAW)
Inilah anugerah yang saya dapat(top 100 ahli blog terbaik)....
Maka sebab itulah saya mahu pengunjung supaya datang ke blog saya yang penuh dengan informasi agama....



Carian pintas artikel agama anda

Peta Pengunjung

210

24 September 2011

Madinah dambaan umat Islam

MADINAH Al-Munawwarah merupakan kota kedua suci bagi umat Islam selepas Mekah Al-Mukarramah. Ia menjadi dambaan bagi umat Islam untuk mengunjunginya walaupun sekadar sekali sepanjang hayat.Terletak di utara Mekah kira-kira 447 kilometer (km) atau lebih kurang tujuh jam perjalanan dari Mekah. Sebelah utara Kota Madinah disempadani dengan Bukit Uhud dan sebelah selatan disempadani dengan Bukit 'Iyr.
Di sebelah timur disempadani dengan laba hitam yang dinamakan Harrah al-Sharqiyyah dan di sebelah barat dengan laba hitam yang dinamakan Harrah al-Gharbiyah.
Madinah dahulunya dikenali sebagai Yathrib sempena dengan nama orang yang mula-mula membuka penempatan di sana iaitu Yathrib bin Ubayl bin Iwadh dari keturunan Sam anak Nabi Nuh a.s
Tempat-tempat menarik
Terdapat banyak tempat menarik dan bermakna untuk dilawati di bandar suci ini. Di bandar Madinah itu sendiri terutama di dalam kawasan penempatan jemaah haji (Markaziyah), tempat tumpuan utama dilawati adalah Masjid Nabawi.
Pagar Masjid Nabawi dahulunya merupakan tempat terdirinya Kota Madinah semasa zaman Rasulullah SAW.
Untuk melalui pintu masuk utama masjid ini, perlu melewati dataran jam yang kadangkala diserikan dengan kicauan burung merpati. Daripada pintu ini kita akan terus berjalan menuju ke pintu utama belakang masjid (Bab Malik Fahad).
Apabila masuk sahaja ke pintu ini lebih kurang 10 meter ke sebelah kanan terdapat sekeping jubin berbentuk bulatan dan berwarna kehitaman. Ia ditutup dengan karpet dan dijaga oleh seseorang.
Di sinilah dahulu terletaknya perigi Madinah yang menjadi sumber minuman penduduk zaman Rasulullah SAW.
Apabila kita menuju ke hadapan dalam masjid sambil menghadap kiblat, lebih kurang pada kedudukan 50 meter dari pintu masuk utama atau pada tempat letak kasut bernombor 200 dan ke atas, akan kita dapati bahagian Masjid Nabawi yang terbuka.
Kawasan yang terbuka inilah diberitakan merupakan kebun kurma seorang sahabat yang diwakafkan untuk didirikan masjid iaitu Abdul Rahman bin Auf.
Apabila kita maju ke hadapan lagi, pada sebelah kirinya kita akan mendapati satu tempat sedikit tinggi dan berpagar. Inilah tempat ahli suffah iaitu satu tempat di mana para-para sahabat beriktikaf untuk mempelajari atau menerima hadis daripada Rasulullah SAW. Antaranya adalah Abu Hurairah r.a
Di hadapan tempat berpagar ini, ada satu kawasan berpagar dan bertembok batu berwarna hijau. Inilah hujurat iaitu rumah Aisyah isteri Rasulullah SAW. Di dalamnya terdapat kubur Rasulullah SAW dan dua sahabat baginda iaitu Abu Bakar dan Umar.
Sementara itu, antara makam Nabi dengan Mimbar Nabi adalah raudah iaitu taman di antara taman-taman syurga menjadi tempat rebutan umat Islam yang berkunjung ke Madinah. Bersebelahan dengan mimbar sekarang iaitu di sebelah kiri mimbar utama terdapat mihrab solat lama dipercayai mihrab Nabi SAW.
Selain itu, sebaris mihrab utama iaitu tempat imam mengetuai solat sekarang kira-kira 10 meter sebelah kiri mihrab ini terdapat mihrab lama dipercayai mihrab Khalifah Uthman. Menghadap kiblat atau mihrab solat utama di sebelah kanannya adalah pintu utama Bab Salam tempat utama umat Islam masuk ke masjid dan sebelah kiri mihrab adalah pintu Babul Baqi'. Berhadapan pintu ini terdapat perkuburan umat Islam Madinah dikenali sebagai Perkuburan Baqi.
Perkuburan Baqi pada asalnya mempunyai dua tempat iaitu Baqi Ummahatul Rasul dan Baqi Ul-Gharqad.
Pada zaman Khalifah Uthmaniyah, perkuburan itu disatukan dan jemaah haji lelaki sahaja dibenarkan untuk menziarahinya. Bagi jemaah haji wanita, mereka boleh melihat dari luar pagar perkuburan.
Daripada pintu utama perkuburan ini, menghadap sebelah kiri adalah perkuburan lama yang terdiri daripada ahli keluarga nabi termasuk bapa saudara baginda.
Ia dibuka selepas subuh sehingga pukul 8 pagi dan selepas asar sebelum masuk waktu maghrib.
Apabila kita maju ke hadapan, terdapat perkuburan anak-anak perempuan Rasulullah SAW.
Pada jalan utama menuju ke belakang terdapat perkuburan isteri-isteri Rasulullah SAW diikuti kubur Imam Malek bin Anas. Diikuti kubur Imam Qiraat Nafi. Kemudian kubur Ibrahim anak Rasulullah SAW dan kubur Syuhada Hurrah.
Apabila kita berjalan terus ke belakang, kita akan menjumpai kubur sahabat nabi SAW iaitu Uthman bin Affan. Di sebelah penjuru kiri perkuburan Baqi', terdapat perkuburan Fatimah t Said iaitu ibu kepada Saidina Ali dan diikuti perkuburan Said al-Khudri.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Nama Asmaul-Husna Allah