Ucapan salam

Survey

Take our Online Survey

Renung-renunglah setiap hari

kata-kata hikmah agama

PENTING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.
Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada pengunjung kerana telah sudi membaca artikel yang saya post di blog yang penuh dengan ilmu agama.

Saya akan post beberapa artikel bertemakan haji & umrah termasuklah ibadah sempena hari raya korban..... Selamat hari raya aidiladha.....
Di bawah ini merupakan artikel mengenainya:

Bahagian 1- Puasa hari Arafah
Bahagian 2-Pengenalan Hari Raya Aidiladha
Bahagian 3-Panduan melaksanakan solat sunat hari raya korban
Bahagian 4-Sembelihan korban bukan sekadar ibadah
Bahagian 5-Ucapan hari raya korban & nasihat

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

pengumuman

Sempena bulan Ramadhan yang akan kita jalani pada hari lusa, insya-Allah, saya ingin ucapkan selamat menyambut dan menjalani ibadah bulan Ramadhan kepada seluruh umat Islam di dunia. Perbanyakkanlah amal ibadat berlipat ganda dan jalani ibadah puasa mengikut cara yang telah Rasullulah SAW ajarkan. Insya-Allah, saya akan menulis tazkirah ramadhan tetapi artikel ini hanya post pada setiap tiga hari seminggu (Jumaat, Sabtu & Ahad) setiap minggu dan tidak lupa juga post perkembangan saya terkini di PERMATApintar. Saya rasa ada dalam 11 kali saya akan post tazkirah ramadhan. Beberapa hari menjelang hari raya, saya akan post 3 kali mengenai ucapan saya dan artikel hari raya aidilfitri. Jangan lupa untuk mengikuti tazkirah saya walaupun 5 minit sahaja. Kunjungilah blog saya.

Tazkirah ramadhan

Artikel Hari Raya Aidilfitri

Blog lain

Blog lain

Peringatan!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.

Video kiamat lebih dahsyat tetapi realitinya ia adalah gambaran sebenar & lebih dahsyat(4x) daripada video itu...... Semoga kita menginsafi kehidupan.......





'Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun'

(Sabda Rasulullah SAW)
Inilah anugerah yang saya dapat(top 100 ahli blog terbaik)....
Maka sebab itulah saya mahu pengunjung supaya datang ke blog saya yang penuh dengan informasi agama....



Carian pintas artikel agama anda

Peta Pengunjung

210

05 Februari 2013

Makrifah Rasulullah SAW


Memandangkan baru sahaja berlalu peristiwa penting dalam sejarah Islam, maka penulis ingin mengajak semua menghayati dan menyelusuri riwayat hidup insan yang mulia ini.

Peri pentingnya umat Islam pada masa kini mengenali Rasulullah SAW. Pesanan dan wasiat seorang sahabat Nabi yang bernama Sa'd bin Abi Waqas ra. Antara lain katanya: "Kita hendaklah mengajar anak-anak kita peperangan Rasulullah SAW seperti mana kita mengajar mereka surah-surah al-Quran."

Kenyataan ini jelas menunjukkan betapa Rasulullah SAW begitu hampir dalam kehidupan kita kecuali kabus kemewahan dan kelalaian telah menjadi hijab untuk kita makrifah dan mengenali Rasulullah SAW yang sewajibnya kita beriman dan mencintainya.

Mengikut riwayat al-Tabarani, daripada Saidina Ali ra, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Didiklah anakmu atas tiga sifat, cintakan Nabimu, cintakan keluarganya dan membaca al-Quran. Ini kerana pembawa al-Quran berhak mendapat bayangan lindungan Arasy Allah pada hari tiada sebarang lindungan kecuali lindungannya bersama para nabi dan orang-orang yang dipilihnya."

Antara tanda seseorang cintakan Nabi ialah dengan mengkaji sirahnya dan seterusnya mengikut segala perintah serta meninggalkan larangannya. Begitu juga bibirnya sentiasa berselawat kepada Rasulullah SAW sebagaimana firman Allah SWT (Surah al-Ahzab: 56) yang bermaksud: Sesungguhnya Allah dan malaikat-Nya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad SAW). Wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya.

Syeikh Abdul Qadir al-Jailani al-Hasani Rahimahullah menyatakan tentang kelebihan berselawat ke atas Nabi Muhammad SAW di dalam kitabnya, al-Safinah al-Qadiriyyah. Beliau meriwayatkan daripada Ibnu Farhun yang berkata: "Berselawat kepada Nabi Muhammad SAW mempunyai 42 kelebihan. Hal ini tertulis di dalam kitabnya Hadaiq al-Anwar:"

* Melaksanakan perintah Allah SWT.

* Bersama dengan selawat Allah SWT kepada Rasulullah SAW.

* Bersama dengan selawat para malaikat.

* Mendapat ganjaran 10 kali selawat daripada Allah atas setiap kali selawat yang diucapkan (selawat daripada Allah bererti rahmat).

* Dikurniakan oleh Allah SWT 10 darjat atas tiap-tiap satu selawat.

* Ditulis oleh malaikat 10 kebaikan atas setiap selawat.

* Dihapuskan oleh Allah SWT 10 kejahatan atas setiap selawat.

* Segala doa akan diperkenankan oleh Allah SWT.

* Mendapat syafaat daripada Rasulullah SAW.

* Mendapat keampunan daripada Allah serta akan ditutup segala keaiban.

* Allah SWT akan menutupi segala dukacita.

* Dikurniakan makam yang berhampiran dengan Rasulullah SAW.

* Mendapat darjat al-Sidq.

* Ditunaikan segala hajat.

* Selamat dan sejahtera pada hari Kiamat.

* Allah SWT dan para malaikat akan berselawat ke atas orang yang selawat.

* Mendapat khabar gembira daripada Allah SWT dengan balasan syurga.

* Selamat sejahtera daripada huru-hara hari Kiamat.

* Rasulullah SAW akan menjawab secara langsung ke atas setiap selawat yang dibacakan.

* Mudah mengingati semula perkara-perkara yang lupa.

* Mendapatkan kedudukan yang baik pada hari Kiamat serta tidak akan kecewa pada hari tersebut.

* Tidak akan merasai fakir.

* Terpelihara daripada dihinggapi sifat bakhil.

* Mendapat kesejahteraan daripada doa Rasulullah SAW kepada yang berselawat.

* Selawat akan menjemput pengucapnya ke jalan syurga.

* Menjauhkan seseorang itu daripada terlibat dalam majlis-majlis yang tidak disebut oleh Allah SWT dan Rasul-Nya.

* Berselawat menyempurnakan kalam pujian Allah SWT (di dalam doa), maka akan disambut selepas itu dengan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW.

* Selawat melintasi titian Sirat al-Mustaqim pada hari Kiamat.

* Terpelihara daripada sifat kasar dan gelojoh.

* Disambut oleh Allah pada hari Kiamat dengan kata-kata pujian yang lunak.

* Mendapat balasan rahmat yang luas daripada Allah SWT.

* Mendapat keberkatan daripada Allah SWT.

* Mendapat kesempurnaan iman.

* Kasih dan cinta kepada Rasulullah SAW.

* Mendapat hidayah daripada Allah SWT.

* Setiap selawat yang dibaca akan dibentangkan di hadapan Rasulullah SAW secara langsung.

* Teguh pendirian dengan kebenaran.

* Berselawat bermaksud kita menunaikan sebahagian daripada hak-hak Rasulullah ke atas diri kita. Di samping itu, ia dianggap mensyukuri nikmat Allah yang mengurniakan dan mengutuskan Rasulullah SAW kepada kita.

* Berselawat juga bermaksud melengkapkan pengertian berdoa dan memohon kepada Allah ke atas Rasulullah dan juga kepada diri sendiri.

* Berselawat juga bermaksud zikrullah, bersyukur serta mengiktiraf segala nikmat yang dikurniakan oleh Allah SWT.

* Antara kelebihan yang paling hebat kepada setiap individu ialah akan terjelma gambaran Rasulullah SAW di dalam jiwanya.

* Dikurniakan oleh Allah makam seorang syeikh dan murabbi.

Semoga kita semua menjadi hamba Allah yang patuh pada perintah-Nya dan mengamalkan sunnah Baginda SAW.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Nama Asmaul-Husna Allah