Ucapan salam

Survey

Take our Online Survey

Renung-renunglah setiap hari

kata-kata hikmah agama

PENTING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.
Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada pengunjung kerana telah sudi membaca artikel yang saya post di blog yang penuh dengan ilmu agama.

Saya akan post beberapa artikel bertemakan haji & umrah termasuklah ibadah sempena hari raya korban..... Selamat hari raya aidiladha.....
Di bawah ini merupakan artikel mengenainya:

Bahagian 1- Puasa hari Arafah
Bahagian 2-Pengenalan Hari Raya Aidiladha
Bahagian 3-Panduan melaksanakan solat sunat hari raya korban
Bahagian 4-Sembelihan korban bukan sekadar ibadah
Bahagian 5-Ucapan hari raya korban & nasihat

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

pengumuman

Sempena bulan Ramadhan yang akan kita jalani pada hari lusa, insya-Allah, saya ingin ucapkan selamat menyambut dan menjalani ibadah bulan Ramadhan kepada seluruh umat Islam di dunia. Perbanyakkanlah amal ibadat berlipat ganda dan jalani ibadah puasa mengikut cara yang telah Rasullulah SAW ajarkan. Insya-Allah, saya akan menulis tazkirah ramadhan tetapi artikel ini hanya post pada setiap tiga hari seminggu (Jumaat, Sabtu & Ahad) setiap minggu dan tidak lupa juga post perkembangan saya terkini di PERMATApintar. Saya rasa ada dalam 11 kali saya akan post tazkirah ramadhan. Beberapa hari menjelang hari raya, saya akan post 3 kali mengenai ucapan saya dan artikel hari raya aidilfitri. Jangan lupa untuk mengikuti tazkirah saya walaupun 5 minit sahaja. Kunjungilah blog saya.

Tazkirah ramadhan

Artikel Hari Raya Aidilfitri

Blog lain

Blog lain

Peringatan!!!!!!!!!

Assalamualaikum wbt.

Video kiamat lebih dahsyat tetapi realitinya ia adalah gambaran sebenar & lebih dahsyat(4x) daripada video itu...... Semoga kita menginsafi kehidupan.......





'Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun'

(Sabda Rasulullah SAW)
Inilah anugerah yang saya dapat(top 100 ahli blog terbaik)....
Maka sebab itulah saya mahu pengunjung supaya datang ke blog saya yang penuh dengan informasi agama....



Carian pintas artikel agama anda

Peta Pengunjung

210

14 Disember 2012

nasihat saya dalam perisitiwa AFF Suzuki yang dilalui

Assalamualaikum wbt dan salam 1Malaysia. 

Marilah kita imbas kembali peristiwa AFF Suzuki 2012 yang lalu. Artikel saya kali ini mungkin menyinggung perasaan dan sebagainya. Oleh itu, bacalah jika sudah bersedia.

1.Kita telah kalah di tangan Singapura 3-0 akibat pertahanan Harimau Malaya dan kesalahan penjaga gol, Khairul 
Fahmi juga walhal penyerang negara sudah menjalankan tanggungjawab dengan baik sekali terutama Wan Zack 
Haikal, Mahali Jasuli dan juga Shakir. Walau apapun, bukanlah salah 100% Khairul Fahmi itu. Akibat itu, Rajagopal
(jurulatih negara) tidak membenarkan Fahmi bermain lagi dalam AFF tahun ini. 

2. Farizal Marlias telah mengambil alih peranan Fahmi dan berjaya melakukannya dengan cukup cemerlang. Saya 
lihat juga yang pertahanan dan keseluruhan padang kita banyak monopoli oleh kita sendiri dan kebanyakkan pemain 
prestasi meningkat terutamanya wan zack, safee, shakir, kunalan dan beberapa orang lagi. Aidil waktu itu belum 
menjadi defence yang terbaik tetapi telah melakukannya dengan bagus terutama lawan dengan Thailand. Hasil 
kebangkitan dan peningkatan kemahiran terbaik Harimau Malaya, akhirnya kita berjaya membenam Laos 4-1.

3. Semasa lawan dengan Indonesia pula, semua pemain waktu itu bermain dengan bertambah cemerlang terutama 
Farizal. Asakan Indonesia mampu kita tangkis dan akhirnya membelasah garuda itu 2-0.

4. Apabila lawan dengan Thailand, nampak semakin lama semakin turun prestasi termasuk Rajagopal melainkan 
Farizal sahaja. Semasa perlawanan kumpulan dengan Indonesia, kita berjaya menduduki tempat teratas kumpulan
tetapi sayangnya Singapura lawan dengan Laos waktu itu menang 4-3 ke atas Laos. Jadi, akibat perbezaan 1 mata
itu, Singapura menduduki teratas sedangkan kita no 2. Kalau boleh kita nak lawan dengan Filipina tetapi sebab
gol yang banyak, kita terpaksa lawan dengan Thailand yang penuh kontroversi dan menyakitkan mata pada 
separuh akhir.

5. Kita lihat semasa lawan dengan Thailand dalam separuh akhir di Bukit Jalil, Mat Yo (Shahrul) berjaya golkan
pada minit ke 46. Secara keseluruhannya, formasi 4-5-1 berjaya membentuk gol untuk kita tetapi sayangnya
akibat kekekalan Rajagopal tidak tukar formasi, pertahanan agak goyah, tengok kita berjaya memberikan gol untuk
Thailand, Teresa Dangda pada minit ke 79. Jadilah seri 1-1.

6. Semasa lawan dengan Thailand pada separuh akhir kedua di Bangkok, inilah menyedihkan hati kerana pasukan 
kita mendapat padang awam yang tidak selesa untuk menjalani latihan. Nasib baik kita dapat berlatih di stadium kecil pada
ambang perlawanan. Ini ke layanan yang diberikan kepada kita sedangkan kita telah memberi kepada mana-mana pasukan
lawan 4 bintang termasuk boleh mencuba stadium bukit jalil?? Jika sebegitu lebih baik kita buat perkara sama sahaja kepada
mereka. Memang sebelum lawan, Thailand provokasi pemain kita dan berjaya akhirnya melalui tekanan psikologi. Lagipun
mereka tahu pemain kita mudah terganggu emosinya dengan pula pengadil dari Korea itu POYO!!!!

7. Semasa perlawanan, saya melihat ramai pemain terutama Amar dan Gary tidak sesuai dimasukkan dalam skuad melawan 
gajah tersebut. Lain kali, sesiapa jurulatih selepas ini tolong pilih pemain bergantung kepada kelebihannya dan juga
negara mana kita berlawan. Kalau saya melihat line-up semalam, memang kalahlah. Kalau semasa lawan dengan Laos, tidak
mengapalah juga. Kita tahu ramai tunggak kemenangan kita tercedera dan tidak dapat bertanding semasa menentang gajah
itu. Mengapakah Datuk Rajagopal tidak mengambil pemain lain lebih menyerlah dan belum bermain di peringkat antarabangsa untuk menutup kelemahan kita dan mengapa beliau tidak mengubah taktikal dan formasi?? 

8. Akibatnya, Thailand mengetahui kelebihan setiap pemain dengan mengawal bola. Saya berasa sangat terkilan kerana
Thailand control 100% bola sepanjang 90 minit itu. Sudahlah Mat Yo terpaksa berseorangan membuat serangan. Mahali
pun tidak dapat membantu kerana wan zack cedera, dengan shakir lagi jadi Mahali lebih banyak bertahan. Akibat pemilihan
pemain yang tidak sesuai untuk membelasah gajah, kita banyak bertahan dan kalaulah pemain kita banyak bertahan, tidak dapatlah kita buat gol tetapi kalau banyak buat serangan, pertahanan pula kosong. Ditambah lagi dengan pengadil suka 
hati melayangkan kad kuning kedua dan merah kepada Fadhli (pemain pertahanan) yang bagus akibat provokasi dengan
seorang pemain Thailand no 7 itu. Sepatutnya pemain Thailand itu yang mulakan jika melihat rakaman video penuh tetapi
Fadhli pula yang terkena. Akibat provokasi yang dicetuskan oleh pihak lawan, Fadhli terkeluar. Inikah pengadil yang kita
inginkan?? AFF tolong siasat, jangan diam sahaja. Memang POYO pengadil itu.

9. Akibatnya, Amar berada di pertahanan tengah semasa separuh masa kedua dan terpaksa main 10 orang sebelum Safee Sali dan Khyril dimasukkan tetapi kurang berfungsi kerana sudah terlambat. Sepatutnya jurulatih itu masukkan mereka lebih
awal. Akibat kesilapan pertahanan yang semakin goyah dan longlai terutama Amar, kita terus memberi kepada mereka 2 gol 
dalam 6 minit sahaja. Lama-kelamaan saya meilhat pemain kita semakin longlai sehingga berakhir perlawanan.

10. Apa yang saya lihat, formasi 4-5-1 boleh dibuat setelah kita berjaya jaringkan gol dan lain kali kita semua yang bermain
bola sepak termasuk pemain kebangsaan perlu passing bola secara dekat, bukan jauh atau tendangan tinggi seperti 
sebelum ini. Satu lagi setiap kali perlawanan, jurulatih perlu menukar taktikal supaya pihak lawan terkejut nanti.

11. Walau apapun, saya mengucapkan SYABAS kepada FARIZAL kerana beliau bermain dengan paling CEMERLANG 
kerana berjaya selamatkan percubaan berbahaya oleh Teresar daripada kita dibelasah 6-0. Apa yang paling buat saya bangga ialah semasa Thailand hampir berada di gol untuk dijaringkan, Farizal menangkap dengan kemas walaupun
terpaksa menjatuhkan badan di tiang gol di hadapan pemain itu sendiri. Jika tidak, 3-0 lah jawabnya macam kita kalah
dengan Singa semasa perlawanan pertama kumpulan.  Saya rasa kasihan kepada Farizal kerana terpaksa berseorangan
menangkis jaringan berterusan akibat pengadil, pemilihan pemain dan posisi tidak sesuai, tidak ubah cara permainan,
termasuk serangan provokasi daripada gajah, harimau akhirnya terluka berdarah mengerang kesakitan.

12. Akhir kata, marilah kita menonton siapa yang menjulang piala AFF 2012 sama ada Singa atau Gajah dalam final minggu
depan? Saya berharap semoga jurulatih ditukarkan atau pengurusan FAM letak jawatan atau sebagainya tidak kisah asalkan saya ingin melihat bola sepak kita setaraf dengan pasukan liga Inggeris seperti negara Eropah. Biarlah pemain baru yang lebih menyerlah atau standard dengan wan zack atau Safee dan jurulatih baru yang lebih kreatif. Bukanlah saya katakan kalian termasuk Datuk Rajagopal tidak boleh atau tidak menyerlah tetapi muka baru lazimnya lebih cergas. Ingatlah
corak permainan perlu diubah kepada taktikal tiki-taka atau seperti Liverpool dan sebagainya. Satu lagi kita yang pandai
bermain bola sepak dan tangkas tolong tukar kepada cara permainan lebih kreatif seperti passing dekat dan agresif termasuk diri saya juga. Wahai FAM, Kementerian Belia dan Sukan daripada NGO, tolong berbuat sesuatu. 

14. Saya berharap semoga kita dapat mengulangi dan sekali lagi menjulang piala AFF Suzuki 2014 seperti kita kalahkan Indonesia dua tahun lepas dalam final dan perlawanan bola sepak selepas ini khususnya piala Asia 2013.

Saya katakan ini kerana saya berpengalaman bermain bola sepak dan rajin menonton atau membaca surat khabar walaupun saya berada di asrama tetapi saya rajin melihat perkembangan sukan meskipun saya kesibukan untuk memberi sumbangan kepada negara Malaysia. Syabas kepada Rajagopal, pemain kita dan Farizal kerana berjuang habis-habisan untuk peminat bola sepak terutamanya penyokong Harimau.........

Saya minta maaf kerana mungkin kritikan saya ini menyinggung sesiapa yang membacanya tetapi percayalah kata-kata saya ini adalah daripada peminatmu yang ingin melihat Malaysia hebat dalam bidang sukan setaraf negara Eropah. Ayuhlah!!!!!!! 

Saya meminta maaf kerana artikel saya menyimpang jauh daripada tema blog saya tetapi ingatlah blog ini bukan sekadar tema itu sahaja malahan dicampurkan dengan tema lain seperti cerita, komen, gambar dan sebagainya. Walau bagaimanapun, saya tidak akan menyimpang jauh daripada tema blog ini. Insya-Allah. Berdoalah semoga negara kita di bawah naungan Allah swt dalam semua bidang terutama bidang sukan dan tidak lupa menegakkan hukum-Mu di Malaysia.
Saya berharap semoga jangan ada kritik saya yang saya ini menulis artikel yang jauh tema sepatutnya sehingga pengunjung blog pelbagai negara dan kaum seluruh dunia malas membaca artikel-artikel blog saya tetapi ingatlah yang blog ini bukan sahaja padat dengan informasi bahkan juga cerita dan komen saya termasuk berita sekali. Janganlah berkata kepada saya yang "Cubalah jadi jurulatih atau pemain, pasti tak boleh". Pada saya, saya menerima kritikan dengan hati terbuka tetapi jangan sampai hati saya terguris pula. Sebenarnya pemain kita sudah bagus tetapi tingkatkan lagi dan asah taring harimau kita, INSYA-ALLAH.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Nama Asmaul-Husna Allah